Anmeldelse: Cirkelines fødselsdag


Af Kira Bach Pedersen

I dag er det Cirkelines fødselsdag, hurra! Hurra! Hurra!

Det er hjemligt og rart at blive sluset ind i Cirkelines univers, hvor dagen i dag er en helt speciel dag – nemlig Cirkelines fødselsdag! Cirkeline ligger og sover i sin kendte tændstikæske, men Frederik er parat til at overraske sin bedste veninde med gaver, en blomst og ost.

Før Frederik og Cirkeline kan fejre fødselsdag opstår der dog et ganske kritisk problem – hvor er Cirkelines fødselsdagskage henne? Det fører de to venner ud i haven på jagt efter Ingolf som på mystisk vis er forsvundet sammen med den lækre kage, og vores venner møder flere af havens dyr – både farlige og fornuftige – før det til sidst kan ende godt.

Marie Tourell Søderberg er charmerende som Cirkeline, der med kærlig insisteren lærer både publikum og medvirkende karakterer forskellen mellem rigtigt og forkert. At det er Cirkeline der skal udfylde moderrollen er ikke specielt tiltalende for den moderne tilskuer, men Søderberg formå at klare skærene. Hun får heldigvis også lov til at skeje lidt ud i en mere moralsk udfordrede rolle som den småbuttede mus Ingolf, som hun også spiller.

Christian Bergman spiller både musevennen Frederik og den lumske huskat og har også en behagelig, afslappet fremtræden. Med dans og sang kan Søderberg og Bergman slippe af sted med det meste. Plottet halter en smule bag dem, fordi der simpelthen sker mere end nødvendigt på 40 minutter.

Dukkespillet kan desværre ikke fastholde opmærksomheden fra de børn, der sidder i bagerste halvdel af Anemonens relativ store sal. Plotmæssigt såvel som æstetisk fremkommer det også ganske overflødigt, når samspillet mellem Søderberg og Bergman er så stærkt i sig selv og på den ældre tilskuer fremstår det lidt for tydeligt, at noget fyld skulle indsættes for at give Søderberg og Bergman tid til at skifte kostumer.

Scenografien spænder over arbejdsværelset og blomsterhaven. Cirkelines mini-format lægger op til massere spas og løjer med rekvisitterne, og det har instruktør Lisbet Lipschitz bestemt sørget for, når Frederik kilder Cirkeline med en malerpensel eller Cirkeline går omkring roserne, der er højere end hende – til stor fornøjelse for publikum. Det er ramt direkte i hjertet af det oprindelige, klassiske univers hvorfra Cirkeline stammer. Det er nostalgisk såvel som befriende at (gen)besøge Cirkeline og hendes venner i denne kærlige og finurlige stemte opsætning af ’Cirkelines Fødselsdag’.

Hvem: Teater Next
Hvor: Anemonen, København K
Hvornår: 4. – 16. jun. 2019
Foto: Teater Next