Anmeldelse: Cook Book

Cook Book er en såkaldt ”Cold Reading”. Aftenens performer er Mathias Rahbæk, og han får for første gang stukket manuskriptet til Cook Book i hånden i det forestillingen går i gang. Hverken publikum eller Rahbæk er helt sikre på, hvilken drejning aftenen skal til at tage. Rahbæk fortæller – ifølge manuskriptet – at han skal lave persiske safran-ris. Han begynder dernæst at sætte ris over, men indser, at safranen mangler. Rahbæk bliver sendt ud af teatersalen i jagt på safran og møder på denne tur et eventyr langs med Blågårdsgade.

Cook Book fungerer relativt improvisatorisk. Mathias Rahbæk både performer, læser og kokkererer undervejs i stykket, og skaber stor underholdning til trods for den uvante situation. Som forestillingens navn antyder, er målet med aftenen at lave lækker mad på tværs af de mange kulturer, der hersker på blågårdsgade. I løbet af den madmæssige kreation spilles en semi-live video af Rahbæk, der i sin søgen efter safran, møder mennesker, kulturer og historier, som præger Blågårdsgade.

Rahbæk, i et brud på illusionen, befinder sig på et tidspunkt tilbage i salen, til trods for en formodet livestream, der stadig bringer billeder fra Blågårdsgade. Alligevel spiller han op imod de karakterer, som kameraet møder på sin vej. I sekvenser hjulpet på vej af et manuskript, men ofte med sin egen umiddelbare reaktion til sine omstændigheder. Videoen er optaget på forhånd, og dette forårsager nogle irriterende brud på en genial ide. For eksempel når Rahbæk spørger om han må få en is, og bliver besvaret på noget andet, blev jeg taget ud af den eventyrlige teaterhistorie, og indså desværre igen, at jeg befandt mig i en teatersal og så en video.

Disse sekvenser er heldigvis relativt få, og ikke nok til at ødelægge en kreativ og unik hyldest til kulturer på tværs af verden. Mathias Rahbæk løfter også selv aftenen med sin imødekommenhed og naturlige performance. I samarbejde med et virkelig spændende manuskript skaber Rahbæk og instruktør Henrik Grimbäck en af de mest unikke oplevelser i teatret, jeg længe har oplevet. En oplevelse som skaber glæde på tværs af kulturer og ikke mindst mennesker.

Hvem: Teater Grob samprodution med Pacemaker
Hvornår: 25. maj – 4. juni 2022