Anmeldelse: Dyrene i Hakkebakkeskoven

Hakkebakkeskoven er fyldt med løjer og farer, når børn og deres forældre i denne måned bliver inviteret dertil sammen med Mikkel Ræv, Klatremusen, Bamsefar og alle skovens andre dyr. Forestillingen, der sidste år spillede på Teater V, er nu rykket ind i Glassalen i Tivoli. Med norske Thorbjørn Egners børnebogsklassiker, Halfdan Rasmussens oversættelse og Pelle Koppels bearbejdelse er det lagt i støbeskeen til en ren hyggetur for børnefamilierne, og undervejs synger børn såvel som voksne sig igennem sangkataloget sammen med skovens dyr.

Der er meget godt at komme efter i Hakkebakkeskoven. De medvirkende benytter sig af kærlig iver og fysisk spil for at engagere børn og barnlige sjæle og med de fine kostumer ender portrætteringen af de magiske væsener i skoven med at blive særligt overbevisende. Sang og stemmeføring var så fremragende hele vejen rundt, at jeg til tider næsten tvivlede på, om det var playback. Det var det selvfølgelig ikke.

Der hvor jeg personligt stejler er, at selvom ’Dyrene i Hakkebakkeskoven’ fungerer utrolig fint som børneteater, er det ikke teater der ’samler generationerne’ som pressematerialet reklamerer med. Der er desværre ikke meget værdifuldt indhold til dem over 10 år. Der er ingen underspillede jokes, der går over børnenes hoveder. Herudover er der alt for mange gentagelser, som kun er til glæde for de helt små børn og efter de første 10 minutter kører historien i tomgang.

Ovenstående er ikke et problem for de små, der under det meste af forestillingen morer sig bekosteligt, men det betyder desværre, at der ikke er meget at komme efter for de ældre teatergængere i denne ’familieforestilling’, selvom mange voksne naturligvis vil glæde sig over forestillingen igennem børnenes øjne.

De mange sange holdes korte og er til at synge med på, de suppleres ligeledes med en tilpas men sjov koreografi. Forestillingens anden akt bliver en smule monotont for de mindste, som roder rastløst rundt på stolene, men alt i alt er forestillingen en trofast og organisk genskabelse af Thorbjørn Egners finurlige univers, som børnene vil elske.

Den intime ramme falder på ingen måde fra hinanden selvom man sidder bagerst i den ellers store sal, og til sidst flager alle til ære for Bamsefars fødselsdag. Opsætningen er et klasseeksempel på, hvordan man med respekt for ophavet skaber en vellykket opsættelse af en klassiker.

Hvem: Tivoli & Teater V
Hvor: Tivoli, København
Hvornår: 10. – 19. maj. 2019