Anmeldelse: En lille smule ubehag

Af Ditte Amalie Greve Bichel

Som kvinde havde jeg på forhånd lidt svært ved at gennemskue, hvad jeg skulle forvente mig af forestillingen ’En lille smule ubehag’, som handler om prostatakræft. Mine tidligere erfaringer med monologer har ikke just været værd at skrive hjem om, men i dette tilfælde må jeg indrømme, at jeg i den grad blev taget med bukserne nede.

I forestillingen møder vi Frank. En helt almindelig mand som er storforbruger af livets små glæder i form af madlavning og fluefiskeri. Franks liv bliver desværre hurtigt vendt op og ned, da han efter et rutinetjek ved lægen finder ud af, at han har prostatakræft. ’En lille smule ubehag’ er skrevet af amerikanske Jeff Metcalf og er baseret på hans eget kræftforløb. På Teatret Svalegangen er det skuespiller Holger Østergaard, der har fået til opgave at formidle Jeffs historie.

På scenen står der et bord, tre stole og en privatiseringsskærm, som man normalt forbinder med lægebesøg og hospitaler. Den enkle scenografi sætter den både sårbare og humoristiske fortælling i fokus og skaber rammerne for, at hver enkelt replik kan sætte et permanent aftryk i publikums bevidsthed. Valget af rekvisitter virker dog en smule tilfældigt, hvilket er ærgerligt, når resten af forestillingen fungerer upåklageligt.

Holger Østergaard formår på elegant vis at inddrage publikum i den seriøse historie gennem humor og selvironi i sin fremstilling af karakteren Frank. Den kræftramte Frank taler med sin penis, med sin ringmuskel og med døden, alt imens han kæmper for at få en normal hverdag til at hænge sammen. Selvom jeg normalt ikke finder humoristiske forestillinger synderligt morsomme, måtte jeg til sidst overgive mig til latteren, idet Frank beskriver forskellen på, hvad henholdsvis mænd og kvinder hæfter sig ved til en lægekonsultation.

På fornemmeste vis formår Svalegangen at vise os, at meget alvorlige emner kan åbnes op og dermed blive lettilgængelige gennem humor. Ved at behandle de to klichefyldte fordomme om, at mænd aldrig går til lægen og at de bestemt ikke taler om følelser, opfordres publikum til at blive mere bevidste om helbred, for vi lever jo desværre ikke evigt.

Jeg kan varmt anbefale både mænd og kvinder at tage ind og se ’En lille smule ubehag’. Forestillingen tilbyder publikum en tiltrængt opvågning og minder os om, at vores kroppe er forgængelige og at livet er skrøbeligt.

Hvem: Teatret Svalegangen
Hvor: Aarhus C
Hvornår: 23. marts – 13. april 2019