Anmeldelse: Fra Tidernes Morgen

Det er juni og vejrudsigten kan som sædvanlig ikke rigtig følge med. Det er dejlig varmt, men alligevel har regnskyerne været et smut forbi Kongens Have. De mørkegrønne bænke skinner i solen og de første rækker er allerede optaget. Små livlige grønærter sidder spændt og venter på at forestillingen skal starte. Teaterscenen ser måske lidt lille ud ved første øjekast, men den vokser i takt med fortællingen. De mange farver og effekter er nærmest eventyrlige. ’Fra tidernes morgen’ er virkeligheden med et eventyrligt twist.

Undervejs støder flere nysgerrige publikummer til. Man bliver let draget af den gode stemning og lyden af barnelatter. ’Fra tidernes morgen’ varer 25 minutter og spiller to gange om dagen, med undtagelsen af mandage. Det er ufattelige rare omgivelser at se teater i. De store grønne trækroner og de gamle facader på den anden side af hegnet, er en fantastisk som bagscene. Forestillingen er evolutionshistorien fortalt med dukker og en charmerende humor. Forestillingen kan forstås af alle, uanset nationalitet og så er den skabt af dukkemageren Paul Arne Kring.

Marionetdukkerne er kreative og meget velskabte. De er sjove, charmerende og går rent ind hos børnene. Sceneskiftene er virkelig fine og jeg er ret imponeret over hele sammenhængen og logistikken bag det. Musikken og lydene fungerer også enormt godt. Flere gange sidder de små grønærter og danser med, og så kan man ikke andet end at trække på smilebåndet. Der er også spænding, når de pelsede dyr kæmper og når den lille bliver ædt af den store. Det er skægt når de farverige dyr kigger ud på publikum og ret morsomt når den pelsede abe bliver til et menneske. Jeg forstår måske ikke helt de tre hulekvindernes sang, men den sætter gang i de små publikummer på de forreste rækker.

Jeg har ikke set marionetteater siden jeg var barn og det er en fejl. Forestillingen gjorde mig i et dejligt humør og det er absolut ikke sidste gang jeg besøger Marionet Teatret. Det er teater for børn, men så særdeles også barnlige sjæle. Det er fornem og fantastisk fin underholdning for hele familien. Der skal i hvert fald lyde de varmeste og gladeste sommer-anbefalinger herfra.

Hvem: Marionet Teatret
Hvornår: 1. juni – 7. juli 2019