Anmeldelse: History of sexuality

Af Ditte Amalie Greve Bichel

”If you came here to get a scientific, academic and dry perspective on the history of sex – you have clearly gone wrong.” Sådan står der i programmet til forestillingen ‘History of Sexuality’, som er en del af The Genderhouse Queer Arts Festival. Publikum inviteres ind i et rum, der ved første øjekast virker rodet. Antikke lamper, beklædningsgenstande, mindmaps og mikrofonstativer står hulter til bulter på gulvet. Der er ingen publikumsopbygning og på den måde bliver vi en del af performancerummet.

Ved hjælp af mikrofonstativerne og før-indtalte sekvenser på to diktafoner ledes publikum igennem forskellige dele af de to performere, Annika B. Lewis’ og Andreas Constantinous, erfaring med seksualitet og identitet. Vi får indblik i det første møde med onani, hvordan det føles at definere sig selv og sin seksualitet, perioder med cølibat med mere. De iklæder, afklæder og påklæder sig forskellige kostumer undervejs mellem den fragmenterede personlige fortælling. Vi er blandt andet vidne til en underbuks med højtaler i skridtet, et bjørnekostume og to udefinerbare væsner, der mest af alt minder om en form for plyssede sexmonstre.

Fra en bar i hjørnet af rummet styres en dj-pult. Musikken er med til at understøtte forskellige stemninger. Der er sjove momenter, hvor humor bliver brugt som en strategi til at afmontere rummet og der er mere følsomme steder, hvor musikken og lysets skiftende farve frembringer en sårbarhed. Tilsammen udgør det én stor pærevælling, som på smukkeste vis tager os gennem en del af de forskellige aspekter af, hvad sex og seksualitet er og kan være.

Jeg kan undervejs ikke lade være med at tænke på kvindelige performancekunstnere såsom Valie Export og Carolee Schneemann, der begge i 60’erne og 70’erne brugte deres nøgne kroppe som en del af kunsten. På samme måde formår ’History of Sexuality’ at benytte den både afklædte og påklædte krop til at sige noget om sex, uden at kroppen som helhed bliver seksualiseret, men i stedet med et fokus på de forskellige kontekster med og uden sex, som kroppen kan indgå i.

Forestillingen åbner op for nogle gode snakke og refleksioner omkring emnet seksualitet, som for mange kan være forbundet med skam. ’History of sexuality’ er et friskt, legende og frisættende pust, der opfordrer publikum til at tage ejerskab over egen fortælling og egen seksualitet.

Hvem:  Kassandra Produktion i samarbejde med Bora Bora, The Genderhouse Festival og Teater FÅR302
Hvor: Aarhus C
Hvornår: 5. – 7. okt. 2021