Anmeldelse: Jeg er Silas

På en scene står en stor H&M-turkis og kantet kulisse. Lyset bliver dæmpet og nogen træder ind. Det er Signe, som går og tegner. Det virker ret almindeligt. Lige indtil at Kong Silas træder frem bag et af de blå gardiner. Signe har et problem, for Signe føler sig ikke som en pige. Signe er ikke en pige. Signe er Silas. Og Silas er en dreng. Men heldigvis er der ingen, der er alene. I hvert fald ikke helt.

HiLS DiN MOR er Danmarks LGBTQ+ Teater. Et projektteater der laver teater til alle og for alle. Som publikum kan man virkelig mærke, at HiLS DiN MOR har gjort deres hjemmearbejde og research. Mio Trond Lambers spiller Silas. Rikke Westi spiller den magiske Hedvig og den gode storesøster. Tine Gotthelf og René Benjamin Hansen er både forældre og teenager-venner. Og det er sjovt, når voksne spiller teenagere. Især når de gør det godt. Og i forestillingen ’Jeg er Silas’ gør de det virkelig godt. De er vel og mærke også gode til at spille voksne. Publikum både ler og lytter.

Den akavede party-far er alles klumsede søde far, og alligevel er han helt sin egen. Far med følelserne der ikke rigtig kan komme ud, og mor der har det stramt med realiteterne, men prøver. Forældre der prøver, men snubler over gamle traditioner og forældede meninger. Alle prøver på at finde ud af, hvordan de skal håndtere deres nye virkelighed.

Tøj betyder alt. Alt for meget. I tøjmagasiner er der en etage for damer og en etage for herre. Der er ikke noget, der hedder midt imellem. Det er alt eller intet. ’Jeg er Silas’ handler om køn og kønsidentitet. Det er en forestilling, der både stiller spørgsmålene og besvarer dem. Den er ekstrem menneskelig på en meget befriende måde. Når der opstår stilhed på scenen, opstår der nogle virkelig smukke og næsten sorgmodige momenter. Momenter vi på en eller anden måde kan genkende. Alting bliver enormt ærligt og virkeligt. Der er et smukt.

”Er du okay?” er nok et af de sværeste spørgsmål at svare på, især når man inderst inde ikke er okay. Alligevel er det, det spørgsmål de fleste stiller. Det er en høfligheds-refleks og de fleste ryger baglæns, når man siger ”Jeg er ikke okay”. For de fleste af os går rundt og ser ud som om vi er okay. Måske har du ikke tænkt særlig meget over din identitet eller dit køn. Måske har du slet ikke haft det behov. Måske er andre mennesker i virkeligheden slet ikke lige så lukkede, som vi tror. Det er dejligt at gå i teatret, især når jeg som her forlader teatersalen med et lille smil og et hjerte der er blevet en hel centimeter større.

Hvem: HiLS DiN MOR & Folketeatret
Hvor: Turné i hele landet
Hvornår: 6. – 22. okt. 2021