Anmeldelse: Jeg Misforstår Gerne Det Hele

Det er nærtliggende at tro, at en teaterforestilling baseret på tekst og musik af Marie Key, kun er en oplevelse værd for Marie Key fans. Jeg vil imidlertid anbefale alle at tage ind og se teaterkoncerten ’Jeg misforstår gerne det hele’ på Edison. Jeg blev både overrasket, underholdt og forført ind i det syrede og farverige univers.

Forestillingen er en sammenstøbning af forskellige fragmenter og stemninger. Scenerne begynder og slutter brat, hvilket hele tiden holdt mig på mærkerne. For mig er der ingen tvivl om, at montageformen fungerer virkelig godt til denne teaterkoncert, hvor der konstant bliver klippet mellem sange og dialog – uden at der er nogen speciel sammenhæng mellem de to ting.

Forestillingen er tæt pakket med kreative idéer – i en sådan grad, at det grænser til det kaotiske. ’Jeg misforstår gerne det hele’ vil både være beskeden med simple dansetrin og konstante tonegentagelser, samtidig med at der ud af det blå udfolder sig en lang, smukt koreograferet dansesekvens.

Jeg var som publikum tæt på at blive overmættet af sansebombardementet – farverig scenografi, forvrængede elektroniske toner, stroboskoplys – forestillingen er et rent overflødighedshorn. På den ene side var det slet ikke sådan jeg havde forestillet mig et Marie Key-univers. Jeg havde forventet, at forestillingens udtryk ville være skrøbeligt og fint. I stedet var oplevelsen voldsom og larmende med enkelte intime øjeblikke. På den anden side fremstår det gennemtænkt, at tage Marie Keys sange om de store og små hverdagsproblemer ind i et fantasiunivers, langt væk fra hverdagsrealismen. Dog fik jeg til sidst nok af den elektroniske støj, der tit fik lov til at fylde rummet.

Jeg var utrolig glad for fortolkningerne af Marie Keys sange. Stort set alle af hendes numre kredser om temaerne kærlighed og ulykkelig kærlighed. For mig at se var det derfor forestillings største udfordring ikke at blive for ensformig. Dette lykkedes til dels, da sangene blev fremført på meget forskellige måder. I den forbindelse kan jeg ikke understrege nok, hvor fedt det for en gangs skyld er at se en kærlighedssang blive sunget mellem to mænd eller to kvinder i stedet for altid at se følelserne udfolde sig mellem et heteropar.

’Jeg misforstår gerne det hele’ skal opleves af alle – uanset om du er Marie Key fan eller ej.

Hvem: Betty Nansen Teatret
Hvor: Frederiksberg C