Anmeldelse: Jul på slottet

Af Anna Cæcilie Sørensen

Publikum er både gråhårede og går med sut. Og så er der selvfølgelig også dem midt i mellem. Jule-playlisten spiller i foyeren. Vi mangler faktisk kun sneen og nå ja, december måned. Der er skruet helt op for julestemningen her til eftermiddag. Selv det krystalblå scenetæppe hænger i loftet og sitrer. Det er sørme, det er sandt, det er nu. Og vi venter spændt på at den gyldne port åbner og inviterer os med ind til jul på slottet.

’Jul på slottet’ er oprindeligt en gammel DR-julekalender af bl.a. Martin Miehe-Renard. I teaterversionen er det også Miehe-Renard der har en finger med i spillet. Nogen kender allerede nissen Fimpe og Prinsesse Miamaja. Nogen kan synge med på alle sangene. Andre skal møde dem for første gang.

Jeg har ikke selv set julekalenderen, men overhørte flere af publikummerne sige at de; ”faktisk bedst kunne lide teaterversionen”. Og så er noget af det bedste ved teater for hele familien; børnepublikummet. Der bliver grinet meget under hele forestillingen. Nogle gange er det de voksne, nogle gange er det børnene og andre gange er det os alle sammen. Alle er for eksempel vilde med karaktererne Süsmund og Junker. Deres mimik og levering af replikker er fjollede og ret geniale. Og børnepublikummet er ikke bange for at kommentere på, når Junker gør noget han ikke må. Alle karaktererne er elskværdige og dygtige. Man kan mærke nærværet og fortællelysten. Og det varmer.

Forestillingen er intet mindre end en eksplosion af pastelfarver. Den royale familie er klædt i gule og lyserøde farver. Nisserne er iført de velkendte og varme røde farver. Kontrasten mellem de to verdener fungerer virkelige godt. Det er lige før nisserne også får nissestørrelse en gang imellem, når de render rundt bag menneskerne. Nisserne bor selvfølgelig på loftet og render rundt mellem gulvbrædderne, og høj som lav accepterer selvfølgelig al nissemagien. Benjamin La Cours scenografi og kostumer giver en lyst til at træde op på scenen og gå på opdagelse. De farverige kulisser og lydtæppet vikler sig rundt om forestillingen, som et varmt og blødt halstørklæde.

Det er ”helt cirka” en af årets hyggeligste teateroplevelser. Ja, og så er det jo en sød historie om kærlighed. En historie om familie, traditioner og krig. Et eventyr om julen. Og en forestilling for alle. ’Jul på slottet’ er både magisk og vidunderlig. Når den falske sne falder og vi rækker ud efter den, føler man sig lidt som et barn igen. Og de mange grin og den gode stemning er med til at gøre det hele lidt mere magisk.

Hvem: Odense Teater
Hvor: Odense
Hvornår: 11. nov. – 28. dec. 2021