Anmeldelse: Klovnen & Kronprinsen – Jagten på den tabte tåre

Det er hundrede år siden, jeg sidst var i cirkus. Dengang måtte jeg forlade teltet, inden showet var slut, fordi jeg blev bange. For klovne, ild og vilde dyr. Denne her gang blev jeg hele showet igennem. Men jeg var stadig spændt og sad for det meste på kanten af mit sæde.

Rapperen Clemens – ja ham med kasket og club-sange som ’Champion’ og ’Har Du Noget At Sige’ – bød os velkommen i teltet med sang og syv ekstatiske dansende cirkusprinsesser i korte glitterkjoler. Herefter introduceres vi til historien. Cirkus Arena har nemlig i år valgt at krydre overgangen mellem numrene og præsentationen af artisterne med et fiktivt lag. Vi får historien om klovnen og kronprinsen og jagten på den gyldne tåre. Clemens og Cirkus Arenas helt egen kronprins, Patrick Berdino, fortæller historien gennem de to roller. Kronprinsen har brug for en klovnetåre for at få sit cirkus på benene igen, men pauseklovnen har forladt cirkusset, så kronprinsen rejser rundt for at finde ham. På denne rejse møder han forskellige mennesker i forskellige lande – nemlig artisterne. Jeg kan egentlig godt lide tanken om denne røde tråd, dette bindeled og denne ekstra fortælling, og historien som er valgt, er jo både nærliggende og i børnehøjde.

Publikum – og selvfølgelig især børnene – er med. Der bliver talt direkte til os, artisterne går mellem tilskuerrækkerne, der opbygges i flere numre suspens til fordel for os, og orkestret eller artisterne guider os til den energiske stemning. Hepa! Jonglende hatte flyver over hovedet på os, og det virker næsten som om, at Clemens i rollen som klovnen befinder sig ligeså meget udenfor manegen som inde i den.

Jeg undrer mig i det hele taget en smule over, hvad Clemens overhovedet skal i cirkusmanegen. Hvorfor lige dette samarbejde? Som Patrick Berdino under showet siger til rapperen ”Det er jo ikke så svært, du kan få job i cirkus som den rimende vært.” Og rimende – det er han. Hans oplagte evner anvendes gennem sang, rappende tale, den vante måde at snakke til publikum på, og så får han lov til at vise en lille smule dans og jonglering. På trods af at rapperen virkelig har haft en stor finger med i spillet omkring hele showet i form af instruktion, manuskriptudvikling og musikproduktion, sidder jeg altså stadig tilbage med spørgsmålet: Hvad skal han i Nordens største cirkus?

Showet indeholder superflotte numre og alle artister var dygtige. Der var ingen, der faldt igennem. Jeg blev forundret, forpustet og forbløffet. Hvis du vælger at købe både candyfloss og popcorn, kommer du selv til at sidde og jonglere rundt med det i dit skød, for hænderne skal du meget ofte bruge til at klaske mod hinanden i imponerende applauser. Vi griner af klovnenumre, fascineres af akrobatik, balance og højder, og sidder og glæder os over, at det ikke er os, der blev trukket med ind i manegen i stedet for de stakkels småbørnsfædre. Showet byder på alt, hvad et cirkus skal indeholde – måske lige på nær ild og tryllekunst – og i år bydes der altså også på nye aspekter som en rapper og en historie.

Hvem: Cirkus Arena
Hvor: Turné rundt i hele landet
Hvornår: Frem til 17. sep. 2018