Anmeldelse: Kongens Fald

Af Ditte Amalie Greve Bichel

Da Johannes V. Jensen i 1901 udgav romanen Kongens Fald, havde han næppe forestillet sig, at hans historie en dag ville ende på scenen. Alligevel har Det Kongelige Teater og Aarhus Teater kastet sig ud i et samarbejde om en scenisk oversættelse af bogen, der i 1999 blev kåret som det 20. århundredes bedste roman.

’Kongens Fald’ foregår i 1500-tallet, hvor vi følger hovedpersonen Mikkel Thøgersen gennem størstedelen af hans liv. Vi er ved hans side gennem kærlighed, glæde og sorg, og vi følger ham, da han er i tjeneste som soldat for kong Christian 2. På et lærred bliver de forskellige årstal projekteret og karakteren Ide, der er Mikkels barnebarn, fører os gennem historien som fortæller. Det kan være vanskeligt at skildre et helt menneskeliv på de skrå brædder, hvilket dramatiker Henrik Szklany har løst med hurtige sceneskift, der får historien til at virke forhastet. Konsekvensen af dette jag er, at vi aldrig kommer helt tæt på karaktererne og deres indbyrdes relationer.

Kemien mellem Joen Højerslev, der portrætterer Mikkel, og Peter Christoffersen, som spiller kong Christian, er ikke til at benægte. Men Højerslev leverer desværre ikke en overbevisende præstation i de andre scener, hvilket gør at karakteren Mikkel ikke har nogen dybde og virker todimensionel. De situationer der udfolder sig på scenen virker opstillede, og jeg mangler følelsen af, at det jeg ser er ægte.

Selvom jeg ikke blev helt overbevist af skuespilspræstationerne, skal der alligevel lyde en kæmpe ros til instruktør og scenograf Carlos Padrissa for hans visuelle univers. På scenen er der kæmpestore kulisser lavet af pileflet, og i loftet hænger en plade som kan hæves og sænkes efter behov, den bruges blandt andet som båd i flere scener. Gulvet er fyldt med vand, som når skuespillerne bevæger sig hvirvles op og skaber dynamiske scenebilleder. På bagvæggen vises forskellige billeder af blomster, havet og andre omgivelser, hvilket i sammenspil med de andre elementer skaber en fantastisk dybde på scenen.

Selvom jeg nød den smukke scenografi, lykkedes det desværre ikke ’Kongens Fald’ at overbevise mig. Jeg savnede et indblik i de menneskelige relationer, som teatret normalvis mestrer at skildre. Det er en skam, for med det visuelle univers er der så meget potentiale, som resten af forestillingen desværre ikke formår at indfri.

Hvem: Co-produktion mellem Aarhus Teater og Det Kongelige Teater
Hvor: Store Scene på Aarhus Teater, Aarhus C
Hvornår: 10 jan. – 9 feb. 2019