Anmeldelse: No More Jacks – mod nye tider

Af Kristoffer Ditlevsen

Tiden flyver af sted i selskab med Jesper Lohmann, Keld Heick, Jesper Asholt og Stig Rossen, som endnu engang er draget på tur med vokalt overskud. Tidligere som Four Jacks i shows der er blevet så godt modtaget, at kvartetten gennem årene har tømt hele Four Jacks-repertoiret for sange.

Titlen på årets show er derfor ‘No More Jacks’. Et show som starter sin musikalske tur ned ad mindernes allé fra det tidspunkt, hvor de originale Four Jacks sluttede: i 1964. I Peder Kragerups lækre firstemmige vokalarrangementer giver de fire herre således deres bud på, hvordan det ville have lydt, hvis gruppen var fortsat med at synge sammen i de efterfølgende årtier.

Det er enormt hyggeligt at være til denne teaterkoncert og publikum rokker med i de røde fløjlssæder på Gamle Scene. Godt nok virker de forskellige vittigheder og oplæg mellem sangene en anelse slappe i kæden og mere som noget, der er taget fra den sidste side med morsomheder i Ude og Hjemme. Men det gør egentlig ikke spor, for det er sangene, vi er kommet for at høre, og alt det musikken kan. Præcis som kvartetten synger i deres danske version af “Candyman”, som tidligere er sunget af Sammy Davis Jr. “Hvem kan gi’ dig solskin på en regnvejrsdag”, spørger de i første strofe. Musikken kan – og det kan den sandelig sammen med No More Jacks. De får i den grad publikum med.

Vi runder bl.a. både Keld and the Donkeys’ egne sange, John Mogensens “To mennesker på en strand”, The Four Seasons “Can’t take my eyes of you”, Otto Brandenburgs “To lys på et bord” og det er pragtfuldt at høre denne del af evergreen-kataloget i de fire herrers fortolkning. Specielt når repertoireret er tilsat Peder Kragerup ved pianoet og seks swingende musikere på bas, blæs og trommer, sidder tonerne lige i skabet.

‘No More Jacks’ er titlen, som showet lever op til. Men lad os håbe at de manglende Jacks, bliver startskuddet til en ny epoke for kvartetten, som vi gerne vil se mere til. For da jeg bevæger mig ud af Gamle Scene på Kongens Nytorv, har jeg mest lyst til at se og høre det hele igen.

Hvem: Christopher Entertainment
Hvor: Turné i hele landet
Hvornår: 8. sept. – 4. nov. 2018