Anmeldelse: Noget Om Helte

Stjerne2Stjerne2Stjerne2

Øv, er umiddelbart den første følelse, der rammer mig, da jeg går ud fra teatret. Idéen med at krydse Halfdan Rasmussens digtsamling med teater virkede ret optimal, og efter det teatret formåede at gøre med Svantes Viser sidste efterår, var jeg ret optimistisk langt hen ad vejen. Desværre lykkedes ’Noget Om Helte’ bare ikke helt. Scenariet er for ensformigt til at vare to timer, og der er for meget udpenslet gestik og forsøgsvise badutspring. Der er taget for mange små strofer med i forestillingen til, at den faktisk kan rumme dem. Av, for katten råbte musen, da den fik en på sinkadusen?

De små ellers morsomme tekstbidder bider sig ikke rigtigt fast, fordi det virker til, at de bare er taget med for at give os et hurtigt grin. Nogen gange lykkes det, men når det ikke gør, er stilheden lidt for slående.

Sangene er det, der fungerer bedst. Nok primært fordi de i forvejen rummer deres egen lille fortælling, som er det, forestillingen som helhed mangler. Her er alle Halfdan, og selvom han nok kunne inspirere sig selv, savner forestillingen lidt bid og kontekstmæssig udvikling. Det gør en verden til forskel i de scener, hvor skuespillerne er på scenen sammen og med hver deres rekvisitter. Her formår forestillingen nemlig at vise, hvordan ordene på finurligste vis flyver som inspiration gennem luften fra Halfdan til Halfdan.

Folkekoret kunne også bruges bedre, men det kan ses i programmets billeder, at der må være strøget eller i hvert fald ændret i nogle scener, hvor de måske har været mere fremtrædende. Når de synger smukt med på sangene, eller når de helt konkret får nogle rekvisitter at gøre noget med, så virker de som en integreret og tankefuld del af forestillingen. Men når de bliver sat til at stå og stå (og stå), så gør det ikke noget godt for scenebilledet med 16 ens Halfdan’er i 60ér brunt tøj.

Henrik Lykkegaard bruger sine revykomiske tricks for at få gang i miseren, mens Stine Stengade og debutanten Anne Sofie Wanstrup trækker på det finurlige i Halfdans ordspil og bruger det sagte i deres kropslige udtryk. Debutanten Albert Stein Ankerstjerne gør stor brug af sine akrobatiske evner, men til tider bliver det lidt for meget i forhold til konteksten, for når fokusset på ordene forsvinder, er der ikke meget mening tilbage i iscenesættelsen. Men akrobatikken skal nok komme til at give et godt twist i en anden sammenhæng.

For at forestillingen skal give mening for dig, skal du virkelig sætte pris på Halfdan Rasmussen og hans ord, og samtidig skal du have godt styr på hans tosserier for at kunne drage mening og morale ud af oplevelsen.

Hvem: Nørrebro Teater
Hvornår: 8. december 2017 til 14. januar 2018