Anmeldelse: Røde Orm

Af Maria Thostrup Jacobsen

Røde Orm er absolut den teaterforestilling, der har været mest afslappet og hyggelig at opleve. Og dette på trods af sværdfægtning, halshugning, åben ild og galopperende heste. Vikinge-eventyret om Røde Orms jagt efter lykke, ære og kongedatteren Ylva’s hjerte udspiller sig på bunden af Ulvedalene i dyrehaven. Det giver en anderledes og mere uformel aften, hvor gåturen under bøgetræerne er en hyggelig del af teateroplevelsen.

Forestillingen har trukket et stort publikum væk fra de mørke teatersale og ud under åben himmel, hvor maj-solen skinner. Imens solen langsomt går ned, kommer Røde Orm sejlende på sit vikingeskib. Forestillingen kommer lidt svagt fra kaj, hvor handlingen hurtigt bliver ensformig i replikkerne – ”min lykke, min ære”. Først lige inden pausen accelererer tempoet fra 0 til 400 km/t og på et splitsekund er Røde Orm og Ylva hovedkulds forelskede. Efter pausen bliver persongalleriet udvidet, og forestillingen udfolder sig for alvor til at blive en flot, sjov og bragende god teaterforestilling, som vil kunne samle hele familien. Jeg delte selv oplevelsen med min lillebror, som også var svært begejstret for den gennemførte vikingefortælling.

Røde Orm er et kæmpe teatershow, og som publikum skal man forvente netop et show. Handlingen er enkel og velkendt, dialogen er minimal, men til gengæld er der skruet op for musikken og det visuelle sceneshow. Kostumerne er smukke, skuespillet er karrikeret, humoristisk og forrygende. Imens Røde Orms hår er så rødt, at flyvemaskinen, der stryger over himlen, må tro, at Sankt Hans bålet allerede er blevet tændt.

I en forestilling, hvor de højtråbende hovedkarakterer let stjæler billedet, er det vigtigt ikke at glemme de mindst lige så hårdarbejdende og brillante statister. De skifter mellem flere roller og skaber dynamik og bevægelse på scenen – hvad enten det er som et bølgende hav med blå paraplyer eller som sortklædte fakkelbærere. Ligeledes var der to ravne, der stjal publikums opmærksomhed med synkrone dansebevægelser fra scenens tag.

Alt i alt en fantastisk totaloplevelse i helt særlige omgivelser – og når det danske forår, så også viser sig fra sin smukkeste side, bliver det ikke bedre end her i de barske vikingers fædreland.

Hvem: Det Kongelige Teater
Hvor: Ulvedalene, Klampenborg