Anmeldelse: Tak for lort

Kalder man på stjernerne, så svarer de. På scenetæppet hænger en sølvpapirs sol. Fem mikrofoner danner en halvcirkel. Publikum sidder med et sædes mellemrum og i sikker afstand fra passionerede spytpartikler. Og der er vidst ingen tvivl om, at alle glæder sig til at se, hvad der skal ske i mørket. Et orakel, iført regnslag, kommer ind. Forestillingen går igang. Kronos går amok og vi følger gladeligt med.

Den græske myte om titanerne og tvillingeparret Rhea og Kronos, kender de fleste nok fra oldtidskundskabstimerne. Hvis ikke kender de fleste i hvert fald Zeus – Rhea og Kronos sjette barn. Det eneste barn som Kronos ikke når at æde. Rhea gemmer nemlig Zeus på Kreta og lader ham blive opfostret af en ged. Ja, for i de gamle græske myter er alting muligt. Hvis du ikke kender nogle af dem, får du måske lidt svært ved at følge med i forestillingen.

Skuespillerne er iført lyseblå sandaler. Nogle af deres bevægelser og udtryk virker nærmest improviserede, og det kan jeg enormt godt lide. Jeg griner. Jeg bliver opslugt. Og jeg glemmer verden udenfor. Dialogerne er groteske og morsomme. Monologerne er nærmest tragikomiske. Skuespillernes energi får hele teatersalen til dampe af varme. Det er sprudlende og interessant. Temposkiftene, lydeffekterne der bliver skabt i nuet og den pulserende musik fungerer enormt godt.

Orakelbranchen er virkelig en forfærdelig skidt branche at være ansat i. Har man overhovedet lyst til at se og høre om fremtiden, hvis den kun er død og kaos? Det er hårdt nok at være menneske. At være en gud, må være endnu værre. Zeus kaster skygger, lyn og torden. Og drikker shots på et skummelt diskotek.

Instruktør og manuskriptforfatter, Camille Sieling Langdal har virkelig skabt en underholdende og sindssyg fortælling. Tak for lorter en fantastisk pjattet og spektakulær forestilling. Den er en spand fuld af spilopper mikset med mytisk alvor. En skæbnesvanger fortælling om at finde den rette vej og træffe de rigtige beslutninger. Spørgsmålet er jo om det overhovedet er op til os selv, eller om det allerede er forudbestemt. Uanset om du tror på skæbnen eller ej, så sæt den på pause og tag dig selv med i teatret. Tak for lorter dejligt friskt pus. Tak for lortgiver en lyst til at tænke lidt over skæbnen og hvor nederen den kan være. Og så giver den en lyst til at anbefale andre at tage ind og opleve noget vanvittig teater.

Hvem: Teatergruppen Zaragoza & Teater Momentum
Hvor: Odense C
Hvornår: 9. – 20. juni 2020