Anmeldelse: Verden ifølge Pelle

Cirkusbygningen er fyldt op og vi skal alle se en lille dreng ved navn Pelle. Fem-og-en-halv-år gamle Pelle er oprindeligt opfundet til Kerteminderevyen, og figuren indbragte Trine Gadeberg Årets Dirch i 2018. Siden har Pelle taget internettet med storm. Han er blevet et internetfænomen på de sociale medier, hvor Pelle fortæller sine betragtninger om verden. Set gennem et barns øjne og frit gengivet ud fra alt det, han har overhørt sine forældre sige. Netop derfor kan han tillade sig at sige de mest antisociale og styggelige ting. For det er jo ikke hans ord. Han fortæller blot med sit barnesprog, hvad han husker, at hans far og mor har sagt om samfundsaktuelle emner.

Verden ifølge Pelle er showets titel, og det er både verdenssituationen gengivet af en 5-årig og en tur rundt på hele kloden med Pelle, vi oplever denne aften. For på trods af manageren Svolles formaninger, om at tisse af, skal Pelle på toilettet under showet. I stedet for at lave en Hanne Boel, hvor man som performer åbenbart bare tisser i bukserne på scenen og optræder videre, må han backstage for at klare sagerne. Her kommer Pelle til at tage den forkerte dør. Døren ud til den virkelige verden. Og så piller han ellers af i flere flotte animationsfilm, som præsenterer verdens absurditet. For at redde showet finder Svolle en række erstatningsindslag, og ind på scenen tropper et stort persongalleri op. Alle selvfølgelig spillet af Trine Gadeberg.

Pelle er med sin umiddelbare komiske og satiriske ærlighed, uden tvivl den sjoveste af de karakterer, vi møder denne aften. Men der er desværre også et par karakterer imellem, hvor salen er lidt stille. F.eks. når den ældre herre Preben fra boligforeningen skal fremlægge EL-regnskabet, og får blandet et par uheldige private billeder med i sin powerpoint. Det er set før, og det går også lidt for hurtigt med at bladre videre i powerpointen.

Den glubske og liderlige 81-årige enke Emma Poulsen, som også er en af Gadebergs store internet-personligheder fylder salen med bordtennisboldskydning og lumre replikker, og selvom hendes ordforråd en gang imellem er lidt indforstået, f.eks. når pisseflæsket skal gennembankes, så er hun en kærkommen karakter, man kun kan holde af.

Ind på scenen kommer også Inger-Lise, Nattergalen fra Bjerringbro, der synger forrykte happy dansktop-hits med et snert af tragedie som baggrund. Hold op det var morsomt. Et af hendes store hit, der lå på hitlisten både i uge 31 og 32, var om kærlighed på hospitalet med slående sangtekster ala ‘kærligheden lever videre – ugen efter var du død’.

Da Trine Gadeberg er ene kvinde på scenen i denne tour de force af et show, er der optaget en række videoer, hvor vi også kan følge Pelle og de andre karakterer ude i garderoben, og det spiller rigtig godt, at vi får lidt historier fra bagscenen, der kæder det hele sammen, mens Trine klæder om til næste levende billede.

Det er noget af en bedrift, Gadeberg præsenterer. Showet viser bredden af hendes talent og turnéen varer frem til 1. december, så Pelle live kan bringe grin og latter ud i hele landet. Lad os håbe Pelle aldrig bliver voksen.

Hvem: Trine Gadeberg
Hvor: Turné
Hvornår: 4. okt. – 1. dec. 2022