Anmeldelse: Askepot

Af Kristoffer Ditlevsen

Rodgers og Hammersteins i Danmark ret ukendte musical om Askepot spiller i Cirkusrevyens telt på Bakken i efterårsferien. Mastodonterne står bag, og det er blevet en festlig og harmonisk opsætning, som markerer teatertruppens 30 års jubilæum.

Store balkjoler, dansenumre og en flot guldkaret fejer hen over scenen i det velkendte eventyr om Askepot, der må udstå så gruelig meget, førend de royale bryllupsklokker kan ringe til slut. Louise Gade spiller den ret endimensionelle Askepot, og hun spiller og synger sig strålende gennem fortællingen og sange som “I mit eget lille hjørne” og “En dejlig nat”. Under sidstnævnte nummer er hun omgivet af Stephanie Ravn og Tatiana Sofie Gloerfelt-Tarp, der faktisk er skønne som Askepots to stedsøstre, der er så komisk kejtede og ikke besidder nogen situationsfornemmelse. Tekstforfatter Oscar Hammerstein II har ydermere bragt flere lag og en forhistorie ind i eventyret. Musicalen er f.eks. krydret med et bud på, hvorfor hun er så grum og skrap hende Stedmoderen, der spilles af Rebecca Sølvsteen som også er skrap til at komme ud over scenekanten. Over dem svæver Cathrine Bagger Zaluzsky som Askepots Fe-gudmoder, som beriger os med komik og sin flotte stemme, godt bakket op af Mastodonternes særlige kendetegn; korpsånden og det 56 mands store ensemble, som kan sætte af samtidig og på nul komma fem indtager scenen og fylder den ud med spillelyst og flerstemmig sang, hvor ingen falder igennem.

Mastodonterne får også skabt finurlig og flot teatermagi. Ud af det blå decideret springer en selvlysende guldkaret frem, og lyssætningen med stjernehimmel i baggrunden giver den rette eventyrstemning til den sparsomme trappescenografi på den store scene.

Da forestillingen spiller i et telt i en forlystelsespark som Bakken, lever vi selvfølgelig med de hvin, der undervejs kan høres fra den gamle rutsjebane og naboforlystelsen Mine Train Ulven. Det hører med til Bakkens charme. Det var dog ret ærgerligt, at skuespillerne flere gange var nødt til at spille om kap med orkestrene fra beværtningerne rundt om Cirkusrevyens telt. En del inderlighed røg f.eks. hurtigt, da et jazzorkester klos op ad teltet satte ind, mens Askepot og Prinsen stod i en spirende kærlighedsrus. Det er Mastodonterne selvfølgelig uden skyld i, men det er måske muligt og oplagt at koordinere spilletidspunkter. Mastodonterne på scenen behøver i hvert fald ikke hjælp ude fra for at fænge hos børn og deres forældre. Det klarer Mastodonterne udmærket selv.

Hvem: Mastodonterne
Hvor: Cirkusrevyens telt på Bakken, Klampenborg
Hvornår: 24. aug. – 2. sep. 2018