Anmeldelse: Felt

Stjerne2Stjerne2Stjerne2

Ingen ved, hvad der skal ske, og det er egentlig meget rart. Vi, som publikum, skal ikke forholde os til noget fra starten. Ikke andet end at det er skuespillerne der sætter scenen, og at fortællingen udvikler sig undervejs. FELT er improviseret teater, og i aften er der fire skuespillere på scenen: Charlotte Munck, Cyron Melville, Laura Drasbæk og Johannes Nymark.

Charlotte Munck er den første der indtager scenen. I et par sekunder er alle stille. Fortællingen begynder. Karakteren er en kvinde, der har mistet sit barn. Charlotte Muncks gennemslagskraft er altså ufattelig god. Hendes power og troværdighed er fantastisk, både når hendes stemme dirrer, og når hun er rolig. Det virker derfor også som om, at det primært er Charlotte Munck der tager styringen i scenerne. Johannes Nymark og Charlotte Muncks karakterer er i et forhold. Et forhold der brister. De spiller to mennesker der har ødelagt hinanden. Nymark vælter mig bagover med sin allersidste replik og afslutter deres historien ret genialt.

Cyron Melvilles karakter er først lidt svær at læse. Hvad er det med ham? Det er både spændende og lidt skræmmende. Han er manipulerende og uhyggelig men også bare en helt vildt ynkelig rigmandssøn, på sine rollerblades. Det er sjovt at grine af psykopaten. Derudover er han en vanvittig interessant kontrast til Laura Drasbæks karakter. Hendes karakter er udviklingshæmmet og virkelig elskelig. Det er dejligt at kunne grine med hende. Drasbæks karakter er virkelig fin. Den er ikke overspillet eller for meget, bare enormt naturlig og virkelighedstro.

Jeg er ikke sikker på, at jeg forstår, hvordan fire vidt forskellige karakterer pludselig bliver til en sammenhængende fortælling. Man behøver jo i virkeligheden ikke andet end mennesker til at fortælle historier. Det er skuespillerne der har magten og ansvaret. Det dystre blev måske bare lidt overfladisk engang imellem. Jeg blev ikke så rørt af de sørgelige momenter, og det er virkelig ærgerligt, for emnerne er vigtige.

Hvem: Teater Felt og Teateret ved Sorte Hest
Hvornår: 3, 4, 10, 11 og 24. marts 2018