Anmeldelse: Kong Lear

Familien er en arena for tragedien. Sådan lyder det ildevarslende mantra i instruktør Liv Helms version af Shakespeares klassiker Kong Lear på Husets Teater. I forestillingen bliver forstørrelsesglasset rettet mod et forknudret og betændt – men også ømt og skrøbeligt – forhold mellem en datter og hendes far. Forestillingen tager udgangspunkt i tragedien om den aldrende konge, der afkræver en kærlighedserklæring fra hver af sine tre døtre, så han, alt efter hvem der elsker ham højest, kan tildele dem en del af sit rige. Teatret retter sit fulde fokus mod relationen mellem Kong Lear og hans yngste datter Cordelia. Cordelia er en loyal datter, men hun bliver smidt på porten, da hun i modsætning til sine søstre ikke kan tale falsk og overdrevent til sin fars gunst for at sikre sin arv.

Forestillingen er god til at overraske og lege med mine forventninger som publikum. Stemningen i teatret skifter mellem det glade og dystre og mellem det højtråbende og stille, men ikke nødvendigvis i det øjeblik, jeg havde forventet. Det er forfriskende, men forestillingen stikker også i mange retninger. Teatret veksler mellem Shakespeares historiske tragedie og en nutidig fortælling, hvor skuespiller Nanna Cecilie Bang med hjælp fra Dejan Čukić vil udleve sin fantasi om at konfrontere sin far og afkræve ham en undskyldning.

Nanna Cecilie Bangs jeg-fortæller er sjov og rørende. Jeg forstod, at hun som datter følte sig svigtet. Det var både nemt at se og mærke hendes smerte. Alligevel savnede jeg mere viden om de konflikter og svigt, som havde kastet datterens og farens forhold ud i frit fald. Ensemblet havde truffet et klart valg om at fortælle historien fra datterens perspektiv. For mig havde det imidlertid skabt endnu mere forståelse for datterens sorg og vrede, hvis jeg som publikum havde fået endnu mere indsigt i farens motiver og tanker.

Det er en interessant præmis, at teatret søger at gå tæt på far-datter forholdet ved at mikse Shakespeare med det moderne livs problematikker. Teatret illustrerer samtidig, hvor vedkommende klassiske værker er, når de bliver behandlet klogt. Ensemblet behandler Kong Lear klogt og med kunstnerisk overskud. For mig virkede teatret allerstærkest på de tidspunkteter, hvor forestillingen holdt sit fokus på tragedien om Kong Lear og Cordelia. Forestillingen er en rigtig god og vedkommende nyfortolkning af en klassiker, og den fortjener et stort publikum.

Hvem: Husets Teater
Hvornår: 9. sep. – 7. okt. 2023