Anmeldelse: Rytteriet Live


Af Kristoffer Ditlevsen

Rytteriet tager en tur mere på karrusellen. Martin Buch og Rasmus Botoft er igen gået sammen om at lave løjer i Tivoli. De er rykket ind i Glassalen, hvor de tager os med tilbage til Rytteriets spæde start som radiosatire. Husorkestret under ledelse af Henrik Balling tilføjer lyde og andet skæmt til setuppet, og det er faktisk sjovt at se og høre.

Vi bevæger os videre over til de fyrige visualiseringer af de spøjse figurer, vi kender fra tv-satiren, og som sceneshow fungerer det hele glimrende, selvom den antisociale gjalde, figurer som alkoholikeren Erik lukker ud, måske skaber større grin, når man sidder helt alene, end i en fuld sal. For grov er han da.

Edward Lloyd Pierces karrusel af en scenografi er fascinerende og lader Tivoli få sin plads i showet, ligesom den gamle have får i flere sketches. Bodil Jørgensen tilføjer showet saft og kraft med sin tørre humor i form af diverse dialekter, præster og aparte mennesker. Vi får også et gensyn med Trines mor som denne gang deler ud af sine våde drømme om ballongyngerne og Price-brødrene. Men det forstår Trine selvfølgelig ikke.

Som sprunget ud af Revymuseet optræder Rasmus Botofts figur Else med sin egen versionering af Poul Henningsens Nå-vise, selvom det måske bliver lidt ensformigt i længden… Nå!

Husorkestrets sange med Bjørn Fjæstads stærke stemme i front er velintegreret i showet, men tonesproget bliver desværre også en kende for ensformigt i længden. Ensformig bliver Bjørn Fjæstads bornholmsk-talende mixer-assistent også – men det er kun morsomt. Det er sort snak for fuld udblæsning og noget af det, som måske trak allerflest grin i salen. Du forstår ikke din egen mor kunne sagtens overføres til; du forstår ikke din egen landsmand.

Martin Buch parodierer desuden Thomas Helmig aldeles glimrende med et lettere pikfikseret twist.

Rytteriet er live og i live i Tivoli.

Hvem: Rytteriet
Hvor: Tivoli, København
Hvornår: 27. mar. –27. apr. 2019
Foto: Pr-foto