Anmeldelse: Stalins død

Min vittighed om håndgranater – sjov. Min vittighed om den russiske flåde – ikke sjov.” Ordene bliver febrilsk skrevet ned af minister Khrushchev. Han er en del af Josef Stalins inderkreds i centralkomiteen. Khrushchev virker højrøstet, selvsikker og frembrusende med sine grove vittigheder, men hver aften skriver han noter om alt, hvad han har sagt. Det er livsvigtigt, at Khrushchev kan huske, hvilke vittigheder, der faldt i Stalins smag – og ikke mindst, hvilke vittigheder han aldrig skal gentage. Skrækken for at falde i unåde og ende sine dage på Stalins dødslister er allestedsnærværende. Morskaben er dødelig alvor.

Nørrebro Teaters forestilling Stalins død balancerer mellem morskab og alvor. I forestillingen møder publikum en kreds af skruppelløse mænd, som alle har drukket en farlig cocktail af magtbegær og frygt. De frygter alle at være den næste, der bliver sat ud af magtspillet, og de kloge narrer de mindre kloge. Forestillingen er en absurd skildring af magtkampene i kommunistpartiets inderkreds efter Josef Stalins død. Teatret viser de forskruede mænd i et ironisk og komisk lys, som løfter stemningen i den ellers dystre fortælling. Historien er en vedkommende påmindelse om de fatale konsekvenser af egennytte, mistro og hykleri.

Forestillingen Stalins død er baseret på den franske grafiske novelle og anmelderroste komediefilm af samme navn. Stalins død er grotesk og vellykket satire, og forestillingen har således et solidt fundament. Desværre oplevede jeg ikke, at stykket for alvor blev morsomt. Skuespillerensemblet skiftede energisk mellem flere forskellige roller, men ikke desto mindre følte jeg, at fortællingen til tider stod i stampe. Det var en besynderlig følelse at opleve energifyldt og karaktermættet teater, hvor jeg alligevel tænkte, at der manglede at blive sat fut i forestillingen. For mig var det måske forestillingens akilleshæl, at opsætningen kom til at stå i skyggen af filmen ‘The Death of Stalin’, og på trods af de gode skuespillere havde den vanskeligt ved at bringe noget nyt på banen. Jeg vil tro, at de teaterpublikummer som ikke har filmen frisk i deres erindring, vil opleve forestillingen Stalins død, som mere frisk og original.

Hvem: Nørrebro Teater
Hvornår: 17. feb. – 1. april 2023