Anmeldelse: We Will Rock You


we will rock you teater

   Stjerne2Stjerne2

Af Asbjørn Nielsen

Queen-musicalen ‘We Will Rock You’ er kommet til Danmarks nye multi-teater-stadion Royal Arena. En forestilling som har gået sin sejrsgang over hele verden de sidste 20 år. En såkaldt koncept-megamusical der fremstår som mere mega end musical, for selve handlingen er ligeså tynd som en slap guitarstreng og fremstår mest som en smutvej, der gør, at vi kan få lov til at genhøre Queens bedste hits. Det samme er det overvejende indtryk af opsætningen desværre også.

Vi befinder os på den utopiske og futuristiske iPlanet langt ude i fremtiden, hvor magthaverne under ledelse af selveste Killer Queen, spillet af en velsyngende og ondskabsfuld god Szhirley, har taget kontrollen over menneskeheden. Herunder regerer Killer Queen over, hvad beboerne må tale om og lytte til. Rockmusikken er selvfølgelig forbudt og glemt. Kontrolsamfundet er fjende nummer 1, og en lille gruppe rebeller “The Bohemians” samler kræfter til at gøre oprør mod det kontrolstyrede herredømme.

Galileo Figaro spillet af Christoffer Brodersen er i front, og han synger flot, selvom hans toner ind i mellem godt kan blive for pæne og ikke helt matcher den rebel-faktor, han skal udstråle. Hans samspil med hans partner-in-crime Scaramouche, spillet af Kristine Yde, fungerer glimrende og bringer flere gang smil og grin frem.

Kristine Yde synger ydermere en virkelig fremragende version af ’Somebody to love’. I det hele taget er der ikke som sådan en finger at sætte på sangpræstationerne, der primært toppes af rock-forkæmperen Oz spillet af Nellie Ettison. Sikken en stemme!

we will rock you teater gaga

Paradoksalt er det dog, at det netop er kontrollen fra højere magter selve forestillingen lider under. Som konceptmusical skal alle opsætninger af ’We Will Rock You’ godkendes af de oprindelige producenter, og fra tilskuerrækkerne mærker man, hvordan opskriften på den perfekte ‘We Will Rock You ‘ musical har styret prøveforløbet.

Normativiteten i spillestil og udtryk tager desværre en del nærvær ud af forestillingen, da især ensemblets spil udføres som var det efter skabelonen over alle skabeloner. Oplevelsen virker til tider næsten museal. Visuelt mangler forestillingen også det ekstra gear. Den rummer sådan set blot det samme skrabede udstyr som turnéudgaven, der har turneret i hele verden. Endda også i Danmark for få år tilbage.

Det eneste nye er faktisk den danske dialog, som jo netop ikke er musicalens styrke til trods for Lars Hjortshøjs ellers vellykkede oversættelse. Den mondænitet som i høj grad har båret musicalen hjem på et teater som Dominion Theatre i London, hvor ekstravagante elevatorer i flere planer kørte spillet op og ned, og en dekadent rampe førte Killer Queen helt ud i hovedet på publikum, er borte i Royal Arena. Af tekniske og pladsmæssige årsager muligvis, selvom vi befinder os i det, der netop kalder Danmarks største sal.

Tilbage er blot den LED-grafik som projekteres på bagvæggen. En pixileret omgang 90’er-GIF-animationer som forestillingen har benyttet overalt siden verdenspremieren i 2002.

Hvor havde jeg dog håbet, at en eller anden ildsjæl havde givet iPlaneten en ordentlig opdatering. Så teatermagien atter kunne rocke løs.

 

Hvem: Live Nation Denmark & Langkjær Entertainment
Hvor: København S & Herning
Hvornår: Royal Arena d. 19. april – 7. maj & Herning d. 18.-21. maj 2017
Foto: Miklos Szabo