Anmeldelse: Fysisk Ustabil


     Stjerne2

Af Ditte Marie Sax Møller

Forestillingen ’Fysisk Ustabil’ har kvinden i centrum. Prototypen på overskudskvinden – som inderst inde kæmper med at leve op til de krav, hun har sat til sig selv – repræsenteres af de tre artister Camilla Marienhof, Anna Kinoshita og Christel Stjernebjerg.

Alle tre kvinder er dygtige artister med imponerende kropskontrol, men i denne forestilling dyrkes især det upæne og det upolerede; det virkelige billede før der kommer filter på. Derfor kunne jeg også frygte, at det blev en for kontrolleret form for upænt og alt for påtaget, men det har i stedet lige den effekt, det skal have: det er befriende!

Fra forestillingens begyndelse inkluderes publikum gennem en voice-over, der overrasker ved at forholde sig ret laissez faire til det praktiske. At nedbryde den fjerde væg er ikke så originalt i teatersammenhæng, og det kan lidt for ofte føles som fast inventar, hvis en forestillings medvirkende konstant skal italesætte selve forestillingens forløb. Men i denne forestilling er der fundet en god løsning på dét at inkludere publikum i forestillingens metaformat: med både plat og raffineret humor og ikke mindst med uhøjtidelighed.

Der tages fat i aktuelle temaer og problematikker, som vi der til dagligt færdes i den digitale verden ikke kan undgå at blive tudet ørerne fulde af. Nemlig ironisk nok: selviscenesættelse, balance, selvværd i samspil med selvtillid og navlepilleri. Det er måske ikke så originalt. Men det er relevant, og det rækker ud over kvinders problematikker, og formidlingen af temaerne er flot løst.

Med en effektfuld brug af enkelte virkemidler opnås en intens kontakt skuespillere og publikum i mellem. Scenografien og det intime rum udnyttes i samspil med uhøjtidelige rekvisitter, og publikum kan se skyggerne bevæge sig på maven af den forpustede artist, der lige har vendt vrangen ud på sig selv gennem intens fysisk optræden og en selvfortælling formidlet af voice-overen.

En selvfortælling der afslører en trang til at definere sig selv, men uden at lægge sig fast – ved at kalde sig kontrastfuld, kan man komme udenom at definere sig selv, men ikke desto mindre er dette også en definition. En helgarderende definition: Mennesket vil passe ind og ikke skille sig for meget ud, men samtidig vil det også ses.

Tidens buzzwords og identitetsmarkører skaber dynamik i forestillingen, og sammen med en velkomponeret opbygning af temposkift og skift mellem humor og seriøsitet er publikum underholdt hele vejen. Navlepilleri i sig selv er blevet et buzzword i tidens debatter, og hvordan behandles emnet navlepilleri bedre end gennem selve disciplinen: navlepilleri?

 

Hvem: Fysisk Ustabil
Hvor: Teatret ved Sorte Hest, København V
Hvornår: 12.-16. december 2017
Foto: Jonas Mouritzen