Anmeldelse: Karius og Baktus

Jeg fik aldrig set ’Karius og Baktus’ som teater, da jeg var lille. Ej heller husker jeg rigtigt, at nogen nogensinde har læst historien højt for mig. Men jeg kender fortællingen. Jeg ved, hvad den handler om, og jeg kan se den karakteristiske blå forside af bogen for mit indre øje, når jeg hører titlen. Jeg er sikker på, alle ved, hvad Karius og Baktus er for nogen starutter. Alle forældre, bedsteforældre og andre familiemedlemmer gør i hvert fald, og snakken skal i hvert fald nok komme ind på de to, når der bliver spist lidt for meget slik derhjemme.

På scenen ser vi Christian Bergman og Morten Hembo i skikkelse af de to frække bakterietrolde. Med deres karikerede masker, volumøse parykker og store rumper viser de os deres liv i den stakkels Jens’ tandsæt på deres egen fjogede facon. Bergman formår med charme og finnesse at spille den voldsomme, udad reagerende og meget barnlige, så-at- sige, Karius noget så fint. Der bliver grint højlydt i salen, når han irrationelt skaber sig.

Jeg som (forholdsvis) voksen ser dem lidt som skræmmende og uhyggelige, og undres faktisk lidt over, at de små ikke synes det samme. De synger, danser og får på mærkværdig måde ungerne i salen til at elske dem. Alt tyder på, at børnene nyder dem og forestillingen. De går lige ind hos de mindste, hvilket vel egentlig også er det vigtigste. Og så går deres latter jo direkte i vores, de voksnes, hjerter.

Fortælleren er en optagelse, der mest af alt virker til at skulle dække over sceneskiftene. Flere gange er der helt mørkt i salen, og vi har kun fortællerstemmen at rette os efter. Det virker på mig som en lidt for nem løsning, og jeg ser flere undrende børn og voksne i salen på disse tidspunkter. Når det sker, sidder jeg desværre lidt med en følelse af at blive tabt.

Pelle Koppels opsætning af ’Karius og Baktus’ giver mig som voksen ikke noget nyt. Jeg kender fortællingen, og jeg kender moralen. MEN de små nyder det i fulde drag, og jeg er sikker på, at de ser de to tandtrolde med nogle helt andre øjne end jeg. I hvert fald var der en enorm lang kø til at hilse på dem efter stykket.

Forestillingen varer 40 minutter, og det er 40 minutter, du uden tvivl bør investere i, hvis du har små børn, der trænger til at få løsnet lattermusklerne. Sammen vil I blive ført ind i en verden med en historie, vi alle kender, og I vil nyde at se jeres unger hygge sig noget så gevaldigt.

Hvem: Teater V
Hvor: Valby
Hvornår: 7. april – 21. maj 2017