Anmeldelse: Time Travel Tours

Året er 2049 og tidsrejser er blevet noget så trivielt som en turistindustri. Firmaet Time Travel Tours udbyder tidsrejser tilbage til året 2020. Ifølge forestillingen var det dengang, hvor Rådhuspladsen endnu ikke var oversvømmet og folk stadig var villige til at bo inde i storbyerne. ”Nu om dage kender I det nok bedst som undervandsoplevelse”, nævner vores guide nonchalant, da vi vandrer forbi Tivoli.

Ved hjælp af en bus indrettet med skærme og et par høretelefoner til hver gæst er basis sat for illusionen om en tur gennem årene 2020-2041. Værten er Tidstonny, som i klassisk rejseleder-stil, guider vores lille gruppe gennem udvalgte punkter i København, der repræsenterer hvert sit fremtids-år, hvilket utroligt nok ender i en ganske autentisk tidsrejseoplevelse.

Uden at afsløre for meget får vi bl.a. lov til at se et bud på, hvilke verdenskriser der er i vente, om det nogensinde bliver bedre, og hvordan det påvirker de farverige karakterer vores rejsegruppe støder ind i. Nogen søger økonomisk gevinst, mens andre har politiske og spirituelle hensigter i tankerne. Den næsten tre timer lange interaktive udflugt byder både på improvisation blandt skuespillere og publikum samt musikalske indslag. Det foregår massere overraskelser og absurditeter undervejs – heldigvis, for fremtiden kan sjældent være alt for logisk.

Humoren og den politiske satire er i fokus. Handlingen i sig selv er måske ikke den mest interessante, men det er en så utrolig forfriskende og ikke mindst morsom måde at få præsenteret performanceart på, som aktiverer publikum udover det sædvanelige. Udover den sjove fremtidsleg er der endog også plads til lidt arkitektoniske beskrivelser af de dele af København, vores gruppe bevæger sig rundt i. De forskellige geografiske punkter i København benyttes som baggrundstapet for tidsrejsen.

Ideen alene er ret genial og overbevisende nok, hvis altså publikum kollektivt leger med. Oplevelsen gav mig en god reminder om, at scenekunst er en tovejs-oplevelse og altid vil være unikt netop af den grund. Det er helt essentielt, at man som publikum er villig til at gå med på præmissen, og hvis man ikke ser handlingen alt for godt efter i sømmene, vil man virkelig få en morsom og anderledes teateroplevelse. Jeg lod mig gladeligt overbevise, for det er uden tvivl den bedste tidsrejse, jeg har været på.

Hvem: Liminal
Hvor: København, Helsingør og Odense
Hvornår: 24. juni – 22. august 2020