Af Kira Bach Pedersen
Vi er inviteret op på scenen hos Nørrebro Teater og får et sjældent glimt af det høje sceneloft. Frank Thiel har publikum i sin hule hånd og holder os alle på stikkerne igennem det sjove såvel som det deprimerende, men livets glæder vender vi dog altid tilbage til. Komedien om noget så forfærdeligt som selvmord stammer fra den engelske dramatiker Duncan Macmillan.
Som titlen på denne forestilling afslører, forsøger vores hovedperson sig med den ambitiøse opgave at opremse alle de gode ting ved livet. Vi starter fra den spæde barndom, hvor hans selvmordstruede mor første gang forsøger at tage sit eget liv, mens barndoms hunden aflives. Herefter følger monologen ham op igennem teenagertiden, de lange universitetsnætter, den universelle opdagelse af kærligheden og en efterfølgende skilsmisse. Overgangen imellem livsstadierne er dynamisk og alt har sin rette plads i forestillingen uden at føles forjaget.
Undervejs biddrager publikum med gode ting. Vi har alle har fået udleveret et ark med et tal og en note nedskrevet. Lige fra Kung Fu-is til Stevie Wonders hår. Vi kommer i sandhed vidt omkring. Konceptet skal lige i gang og Thiel deler tålmodigt ud af sin opmærksomhed i alle retninger. Herefter sørger vi for at holde godt øje med papirlapperne, hvis vores nummer pludselig nævnes.
Alle Gode Ting handler mere om at være levende end at være død, og det er også det livagtige som står stærkest.
Den intime sceneoplevelse er til dels intim grundet corona-restriktioner, men i og med alle inddrages på den ene eller anden måde er publikums lille antal uden tvivl forestillingen til gavn. Med konceptet hængende tungt over os balanceres komedie og drama med præcision. Det tunge emne om at være pårørende til en selvmordtruet behandles med respekt, præcis som det bør.
Thiel er under kyndig instruktion af Tom Jensen og han er utrolig behageligt selskab, når han messer om frygten for at det levende bliver til et objekt. Det er ikke meningen, at det skal være perfekt, og den mærkværdige publikumsinddragelse skaber en rå uforudsigelighed for alle involverede. Nørrebro Teaters fælles terapisession i form af Alle Gode Ting er så sandelig en vedkommende oplevelse.
Hvem: Nørrebro Teater og Odense Teater
Hvor: København
Hvornår: 24. sep. – 24. okt. 2020
Foto: Büro Jantzen