Anmeldelse: Amerika

Af Anna Cæcilie Sørensen

Efteråret er kommet, og det regner på Nørrebrogade. Skoleklasser, krøllede pensionister og andre teatergængere er mødt op på Nørrebro Teater. Vi kan høre trommen kalde, og ved tæppefald møder vi Karl, som netop er ankommet til Amerika og er helt alene. Du behøver ikke længere din bagage. Du er fri. Du er fortabt. Og der er ingen vej tilbage.

Forestillingen er baseret på Franz Kafkas roman af samme navn og er instrueret af den dygtige Nikolaj Cederholm. ’Amerika’ er en halvdyster komedie om at være fremmed i et nyt land. Det handler om overlevelse og om integration. Det handler om ikke at miste sig selv. Det handler om at finde meningen med det hele, hvis der overhovedet er andet, end at livet slutter. Scenografen Kim Witzel har skabt en helt fantastisk scene, der ikke kun laver kapitler i fortællingen, men også lader fantasien vandre. Den vokser og drejer rundt om sig selv. Den lukker os ind og holder os fast. Der er tidspunkter, hvor kostumer og scene minder om noget fra en Wes Anderson-film, og det fungerer ret godt. De snedige ’optiske illusioner’ med trapperne er geniale små overraskelser. Én mand bliver pludselig til flere. Publikum bliver flerstemmigt forbavset kor. Vi når at blive lige så forvirret som hovedpersonen selv.

Hovedpersonen Karl bliver spillet af skuespilleren Nicolai Jørgensen som er vanvittig charmerende og ikke mindst enormt tragikomisk. Hans stammen og akavede nervøse grin rammer publikums lattermuskler. Vi får medlidenhed med et menneske der er faret vild og ikke kan finde vej. Jørgensen har eminent timing og et nærvær, der til tider gør det ekstra hårdt og lettere ubehageligt at være vidne til, at de fleste af dem han møder er modstandere. Der er svært at føle sig alene. Det er svært at være fremmed.

Musikeren Thomas Hamilton leverer spillevende musik hele forestillingen igennem. Musikken lever som en integreret del af forestillingen og binder sløjfe på det hele. ’Amerika’ er spækket med dygtige skuespillere som tæller bl.a. Rikke Bilde og Martin Greis-Rosenthal, der spiller de to vanvittige kapitalister med overdimensionerede kroppe. Der sker hele tiden noget på scenen, og jeg keder mig ikke på noget tidspunkt. Blandingen af Charlie Chaplin-kroppe, uhygge, humor og voldsomme sexscener er ret grotesk, og nogle gange er det en anelse i overkanten. Det er vanvid på højt plan.

Der er ingen tvivl om, at forestillingen stadig er aktuel. Der er ingen tvivl om, at verden er uhyggelig. Mennesker forsvinder. Mennesker bliver glemt. Historier bliver til virkelighed. ’Amerika’ er en vild teateroplevelse som har sat sig sine spor. Det er en forestilling der har noget at sige. En forestilling med et virkelig flot karakterkatalog som så absolut er værd at opleve.

Hvem: Nørrebro Teater
Hvornår: 27. september – 2. november 2019