Anmeldelse: Skovens Dronning

Det er en flok storsmilende børn og unge, der efter tæppefald træder frem på Glassalens scene og bukker. De har også ekstra meget at smile af, for Eventyrteatrets efterårsforestilling er vellykket på nærmest alle parametre.

Jeg kan godt mærke, at publikummet til ’Skovens Dronning’ ikke er her tilfældigt. I køen til toilettet og blandt naborækkerne bliver Eventyrteatrets årlige familiemusical beskrevet som værende en fast tradition hos de mange børnefamilier. I år vil de ganske givet få sig en pragtfuld og visuel smuk teateroplevelse.

I ’Skovens Dronning’ har Eventyrteatrets faste kreative team endnu en gang taget udfordringen om at producere en historisk og legesyg teateroplevelse op, og i år kombineres et renhjertet budskab om fællesskab med glitrende kostumer, et væld af farverige lyseffekter og endog ild på scenen. Sangene er sjove, sunget upåklageligt og varierede i stil, mens historien er hæsblæsende, når vi sammen med den kommende dronning Margrete 1., talentfuldt spillet af den unge Emma Grant-Rosendahl, drager på flugt fra pligten og ender op blandt skovens mytiske væsener, der selv har deres egne problemer at tumle med. Hvis det her ikke er teatermagi, hvad er så?

Koreografien går heller ikke ubemærket hen. Henrik Lunds koreografi fungerer absolut flyvende i de store gruppefremførelser og i særdeleshed også under de mere intime numre, som eksempelvis sangen ’Bedste Venner’. Hvori den finurlige grønne djævel, Tutivillus (Tuti blandt venner), spillet overbevisende let på tær af Iris Mealor, svinger rundt med Danmarks kommende dronning på hele den store scene.

Forestillingen forekommer professionelt udført af de mange frygtløse skuespillere, og de får hver især lov til at komme til syne på skift – fra skjald i byen til gnom i skoven – uden at det på nogen måde overdøver den solide fortælling. Balancen er knivskarp.

Historiens klimaks bliver gledet let og belejligt hen over, hvilket afrunder forestillingen en anelse forjaget, og et par af de ellers velmenende jokes falder fladt på publikum. Alt i alt gør det ikke særlig meget og forpurrer på ingen måde den helhjertede oplevelse, som i øvrigt også inkluderer parade langs Tivolis stier og riddershow i pausen. Endnu en gang lever Eventyrteatret op til sit navn. Jeg håber allerede på en genopsætning!

Hvem: Eventyrteatret
Hvor: Tivoli, København
Hvornår: 5. – 20. okt. 2019