Anmeldelse: Bang & Betty

Stjerne2Stjerne2Stjerne2

Herman Bang og Betty Nansen. Her er både tale om dansk kulturhistorie, og en historie om to mennesker der er langt foran den tid, de selv lever i. En historie om venskab, oprør og overlevelse. Scenen er sat meget klassisk; nogle gamle møbler og en masse fyldte spiritusflasker. Det er simpelt men med til at give sproget rum og plads.

Michael Hedstørm er virkelig dygtig i rollen som Herman Bang. Han tilfører den store kunster en blanding af melankoli og humor på meget fin og oprigtig vis. Han får os til at le og til at holde vejret. Selvom de unge skuespillere er rigtig dygtige så virker det nogle gange som om, at det er svært at stråle ligeså flot som Herman Bang-figuren. Ganske vist er han hovedpersonen, men det er næsten lidt paradoksalt, at han indtager hele billedet. Når det er sagt, så er jeg meget imponeret af samspillet mellem skuespillerne. At der både kan opstå en gennemtrængende ro og et afsindigt kaos, uden at skuespillerne mister fokus. Mathias Sauer, i rollen som den nærtagende Johannes V. Jensen, står til gengæld i virkelig fin kontrast til Herman Bang. De fremstår som modsætninger i både sprog og mimik og det er virkelig fint.

Da Johannes V. Jensen overfalder Herman Bang i en kronik i Politiken, nægter de andre forfattere derfor at hilse på ham. Da det går op for den unge forfatter, hvor hårdt ord kan ramme, opsøger han Herman Bang, der ligger syg i Berlin, men han nægter at modtage besøg. I stedet begynder de at skrive breve til hinanden. Jeg kan godt lide, at vi på den måde får en slutning med. En slutning på et liv.

Der er ærgerligt, at forestillingens mange blackouts bliver til pauser, hvor publikum bliver lidt i tvivl, om historien er slut. Disse sekvenser bryder det hele op, og som publikum gør det altså en lidt forvirret.

Til gengæld kan jeg rigtig godt lide blandingen af alvor og den til tider næsten tragikomiske menneskeskæbne. Jeg kan også godt lide pauser, men pauser er også noget, man må mestre. Forestillingen har givet mig lyst til at læse Herman Bang og tak for det! Det er altid spændende at se talentfulde unge skuespillere skabe og vokse.

Hvem: Forscenen
Hvor: København S
Hvornår: 1.-8. marts 2018