Anmeldelse: Bohr

Niels Bohr Instituttet har i anledning af 100-året for Niels Bohrs Nobelpris i Fysik erklæret 2022 som nationalt videnskabsår. I den forbindelse har GLiMT Amager, et lille storbyteater grundlagt sidste år, kastet sig over historien om Bohr og hans indflydelse på videnskaben frem til i dag.

Det gøres i denne forestilling via sketch comedy blandet med cirkuskunst. Det resulterer i alt fra en slangedame til Einstein og Bohr, hvis faglige konflikt fortolkes i dans.

Det er en forestilling som er grundigt researchet, både når det kommer til at forklare kvantefysikken i simple termer og detaljerne fra Bohrs privatliv. Som voksen kan jeg næsten blive helt pinlig over, at jeg ikke hørte bedre efter i fysik, når det kommer til elektroner og atomer. Jeg følger så godt med jeg kan undervejs i forestillingen om fysikken og Bohrs betydning.

Helhedsudtrykket er… rodet. Det virker som om, man har skabt forestillingen ud fra en “Hvem kan hvad”-mentalitet og derefter, har det ellers handlet om at presse så mange af de fire medvirkendes talenter som muligt ind i en times Niels Bohr-forestilling. Det inkluderer breakdance, saxofon, sang og akrobatik. Noget er mere effektivt end andet.

Det bedste eksempel på forbindelsen mellem cirkus og fysik kommer lige efter en introduktion til elektroners kvantespring. Som et menneskeligt atom, snurrer en kvinde rundt på scenen inden i en kæmpe hulahopring. Det er en genial formidlingsmåde, som får fakta om de små elektroner til at glide let ned med kæmpe fornøjelse. Og det er en imponerende demonstration af evner. Mere af den slags havde garanteret efterladt et varende indtryk hos publikum.

Men derefter skifter fokus fra det videnskabelige aspekt til Bohrs privat- og familieliv, hvilket fremstår malplaceret og unødvendigt i det, der ellers havde været en kort introduktion til Bohrs arbejdsliv i cirkusversion. Det hele kulminerer i en trist men uundgåelig konklusion om atombombens oprindelse og Bohrs indblanding – og hvad han valgte at gøre efterfølgende. Truslen og konsekvensen af atomkrig er jo skræmmende aktuel i tiden, så der rammer GLiMT den lige i øjet.

‘Bohr’ er glimrende underholdning og består af et talentfuld hold, der havde ramt endnu hårdere med et skarpere fokus på videnskabsmanden snarere end familiemanden Niels Bohr.

Hvem: GLiMT
Hvor: København samt turné