Anmeldelse: Charge

Af Ditte Marie Sax Møller

Menneskekroppen er elektrisk. Hver en bevægelse er energi.

Dette er præmissen for forestillingen CHARGE, hvor der hersker en vision om at oversætte videnskab til kunst. Og det lykkes i høj grad!

Publikum imponeres gradvist gennem forestillingens forløb, hvor artisterne demonstrerer, hvad menneskekroppen egentlig er i stand til. På intet tidspunkt er det kedeligt.

Til at begynde med er der ikke et tydeligt narrativ, men fokus er i stedet på artisternes veludførte fysiske præstationer. Præstationer som får publikum til at holde vejret af bar beundring over, at det kan lade sig gøre. Efterhånden som forestillingen og dens røde tråd udvikler sig, suges publikum ind i et univers, som på én gang er genkendeligt og fremmed. Genkendeligt med hverdagsscener og temaer, som ofte er blevet behandlet i kunstens verden: Kærlighed, fødsel, liv, død. Fremmed fordi de genkendelige scener formidles gennem en kobling af kunst og videnskab.

Kompositionen er som et hjerteslag. Gentagelser og temposkift fastholder publikums interesse. Mænd løfter kvinder. Kvinder løfter mænd. Kevin Finnan bryder bevidst konventionerne, og det fungerer fantastisk! Særligt én scene med de to dansere Naomi Tadevossian og Rebecca Williams er poetisk og rørende, og især disse to artister skal roses for deres indlevelse, der rækker ud over det dansetekniske. Både som danser og som lægmand vil man bjergtages af artisternes evne til at udføre så svære tekniske præstationer og samtidigt virke upåvirkede og have overskud til at formidle et narrativ. Produktionen er generelt præget af, at man har taget højde for hver enkelt artists styrker, og at samarbejdet i Motionhouse er topprofessionelt.

Også scenografien fortjener en kommentar: Forestillingens backdrop og kulisser virkede ved forestillingens begyndelse som om, det skulle skabe stemning i højere grad, end at det skulle skabe mening – det var selvfølgelig tilgiveligt taget i betragtning af, at det er en forestilling på turné, men ikke desto mindre virkede det ved første øjekast en smule klichépræget og uovervejet.

Og så er der et men, for også her overrasker Motionhouse: Efterhånden som publikum har vænnet sig til forestillingens præmis får scenografien en afgørende betydning for formidlingen, og artister og scenografi smelter sammen til et stort dynamisk kunstværk. Hele forestillingen er en danseteknisk og scenografisk magtdemonstration, og får en klar anbefaling herfra.

Hvem: Motionhouse
Hvor: Baltoppen LIVE, Ballerup
Hvornår: 21.-24. februar 2018