Anmeldelse: DANSK

Af Marie Vernegreen Christensen

Integration. Et ord som virkelig er gået igen i Danmark de seneste år. Vi har hørt så meget om det, men hvor relevant er det? For at kaste lys over integrationsspørgsmålet og vejen ind i danskheden har Teatret Svalegangen i Aarhus nu taget emnet op med forestillingen DANSK.

Den nyuddannede skuespiller Alvin Olid Bursøe byder os bogstavelig talt velkommen iført klovnekostume og skal med sin hovedrolle som Hassan stå i spidsen for denne 90 minutter lange integrationskomedie. Selvom jeg normalt tænker ’Åh-åh..’, når skuespillere begiver sig ud i at pålægge sin karakter en accent, slipper Alvin Olid Bursøe rigtig fint afsted med det, og han gør det generelt ganske godt som den syriske flygtning, der forsøger at blive dansker.

Det bliver gjort tydeligt for os, at Hassan står midt i mellem to verdener – den nye danske som han ihærdigt forsøger at blive en del af, og den syriske som han alligevel ikke kan flygte fra. Han udvikler et seriøst parforhold til den danske pige Lisa, bliver kunde hos Telenor og forsøger hele tiden flittigt at forbedre sit danske sprog. Samtidig kæmper han med krigstraumer og fordømmes af sin gamle verden i form af kvinder med burka, som kalder ham ’svin’.

Der tages pis på danskheden med karikerede danske typer, og vi møder både telefonsælgeren, den unge mobilafhængige pige og de midaldrende forældre. Det var morsomt og det fik mig til at grine.

Det var særligt genkendeligheden, der fik mig til at slå en latter op hist og her, men det blev af og til for karikeret for mig. For bogstaveligt. Som klovnekostumet, de skrevne ord på Hassans ryg og manden i bussen, som komisk demonstrerede den danske måde at distancere sig fra fremmede i bussen for derefter at sætte ord på denne demonstration. Disse ord var for mig overflødige.

Jeg kan dog ikke lade være med at tænke på, om denne bogstavelighed – denne ’skæren-ud-i-pap’ – er fuldstændig tilsigtet. Måske skal vi som danskere have serveret vores opførsel på en tallerken lige for næsen af os for at tage stilling nogle gange.

Der ligges op til en undersøgelse af, hvad danskhed egentlig er, og bogstaveligheden kan tolkes som en del af denne undersøgelse. Er det virkelig os selv, vi ser, når vi griner af de karikerede danskere på scenen i Svalegangens store sal i disse uger?

Hvem: Teatret Svalegangen
Hvornår: 7. okt. – 4. nov. 2017