Anmeldelse: Demokrati


  Stjerne2Stjerne2Stjerne2

Af Maria Thostrup Jakobsen

Jeg har aldrig tidligere været inde og se Københavns Rådhus, så det var særligt spændende at bevæge sig ind bag de tykke mure og tage plads i borgerrepræsentationssalen, hvor forestillingen ‘Demokrati’ udfoldede sig. Desværre var de smukke rammer aftenens største oplevelse.

‘Demokrati’ er en forestilling med et sympatisk mål – at redde et demokrati i krise og engagere medborgerne til at tage del i den demokratiske samtale. Beklageligvis når forestillingen kun halvt i mål og mister på den måde fokus på den oprindelige idé.

Forestillingen er baseret på publikumsinddragelse – et oplagt og utroligt velfungerende greb, der giver publikum en stemme, og tvinger os til at forholde os kritisk til de spørgsmål der stilles. Og der bliver stillet mange spørgsmål – om Amagerfælled, om aktiv dødshjælp, om fake news, om vaccination af børn samt om Robin Hood og velfærdsstaten.

Jeg har altid været vild med teater, der havde tempo og en fragmentarisk fortællerstil, men i ‘Demokrati’ endte det desværre som en hurtig overflyvning af ellers meget væsentlige emner. Og det hang desværre heller ikke sammen med en forestilling, hvor budskabet er, at den ideelle samfundsborger “sætter sig ordentligt ind i tingene”.

Det klogeste og mest reflekterede indslag blev leveret af journalist Torben Sangild, der holdt lyn-foredrag om russiske propagandamaskiner, mediernes rolle og fake news. Forestillingens andre indslag havde en klang af noget, som jeg har hørt og set før – eksempelvis at begrebet danskhed er en social konstruktion, at Robin Hood måske var kapitalist, der kæmpede mod staten og dens høje skatter.

‘Demokrati’ stillede ét spørgsmål, som jeg tog med mig fra forestillingen, og som jeg vil huske at stille mig selv: “Hvad bidrager du med til samfundet?”.

 

Hvem: Teatergrad
Hvor: Spiller i byrådssale i Storkøbenhavn & Frederiksberg
Hvornår: Storkøbenhavn & Frederiksberg 18.september – 7. oktober samt landsdækkende turné 9. oktober – 21. november 2017
Fotograf: Per Morten Abrahamsen