Anmeldelse: Hele Danmarks Grethe

Af Ditte Simone Jelsbak-Rasmussen

Det var med en vis portion ærefrygt, jeg satte mig i de bløde sæder på Grøndalscentrets scene og lod mig indhylle i Folketeatrets opsætning af ‘Hele Danmarks Grethe’, om revydronningen Grethe Sønck. På trods af at hendes karriere spandt fra 1940’erne og helt frem til hendes død i 2010, var min egen viden om hende forinden sparsom. En skam, for Grethe Sønck var som forestillingen proklamerer, meget andet end revy og ”hende der altid lå og rullede rundt på gulvet i gæt og grimasser”, som de selv siger. Hun var både jazzsanger, skuespiller og endeligt én af Danmarks største revystjerner.

Med den nye opsætning om ‘Hele Danmarks Grethe’ vil Folketeatret derfor vise Grethe Søncks imponerende karriere, men også forsøge at gå bagom Søncks altid imødekommende og glade ydre. Desværre, falder dette ellers fine ærinde ofte lidt i klichéerne. En stor del af dette skyldes manuskriptet af Jesper Malmose, der flere steder er en lidt flad og forudsigelig omgang. Hver gang  Sønck står overfor en ny karrieremæssig udfordring, stiller de skiftende nøglepersoner i hendes liv hende spørgsmålet ”Du tør måske ikke?” Til det vender hun resolut hovedet mod publikum og konstaterer ”Selvfølgelig gør jeg det!”. Det er sjovt de første par gange, men bliver i længden en lidt anstrengende og uopfindsom præmis.

Det lidt uopfindsomme manuskript reddes imidlertid af en række flotte skuespilpræstationer. Særligt Pernille Schrøder brillierer i sin fortolkning af Grethe Sønck. Hun formår at omfavne et menneske med stor appetit på livet og musikken, men også et menneske der slog sig på livet og karrieren undervejs.

Orkesteret, dirigeret af Jens Krøyer, får på let og elegantvis forestillingen til at glide og giver flere fine musikalske øjeblikke. Særligt fortolkningen af ‘Stormy Weather’, sunget overskudsagtigt af Pernille Schrøder, udgjorde for mig forestillingens absolutte højdepunkt.

Teaterdirektøren, Sejr Volmer Sørensen der var gift med Grethe Sønck i 24 år, og var hendes livs store kærlighed, får meget af æren for skabelsen af ‘Hele Danmarks Grethe’. Desværre så meget at de 28 år Sønck levede efter hans død, fortsat på toppen af karrieren, kun får lov at udgøre få afsluttende minutter af forestillingen. Det er som om Sønck ophører med at være, efter Volmer Sørensens død. Hvis forestillingens ønskede at vise, hvad der gemte sig bag Grethe Søncks eget ydre, er det derfor ærgerligt, at man her har valgt at lade den store mandlige teaterdirektør, være omdrejningspunktet for Søncks liv og karriere. At Grethe Sønck fortsatte sin karriere på toppen i mange år efter hans død, bør netop være beviset på hun bør anerkendes som den sanger, skuespiller og revystjerne hun var, helt i egen høje person.

Hvem: Folketeatret
Hvor: København NV + Turné
Hvornår: 22. feb. – 28. marts 2023