Af Carl Sørensen
Emil Rostrup fungerer i øjeblikket som Aveny-T’s huskunstner, og har i den forbindelse været med til at kreere forestillingen ‘Fuck Katharsis’. Grunden til at jeg lige fremhæver Rostrup er, at han i sin direktion involverer og skaber et kreativt rum for alle involverede, og ud fra hvad jeg tidligere har oplevet, har Rostrup fundet en meget vellykket tilgang og opskrift til scenekunst.
Denne gang er det med udgangspunkt i Tani Dibasey, en norsk ung mand, som ved hjælp af forestillingen, publikum og sit eget hoved forsøger at skabe en skelsættende oplevelse. Men dette modarbejder teatret i sin essens, da vi som mennesker er bevidste om den falskhed og kunstige oplevelse, som skuespil jo er. Ud fra dette får vi et interessant udgangspunkt for en aften, der ihærdigt forsøger at skabe kunst og følelser.
Dibasey ifører sig gentagne gange en lyserød maske, som bliver en form for reference til ”Sesame Street”s Cookie Monster karakter. Da Dibasey første gang ifører sig denne, skaber det latter og stemning blandt publikum, som dog svandt ind jo længere ind i stykket, vi bevægede os. Netop disse skel mellem ubehag og nydelse opstår konstant igennem Dibaseys performance. Eksempelvis da han tager én publikummer i hænderne, og erklærer sin kærlighed med dybe øjne på bedste romeo-og-julie-facon. Den tæthed og varme man mærker, er en tæthed mange ofte kan frastødes af i mødet med fremmede, men særligt dette moment var noget af det smukkeste, jeg længe har set på scenen.
Den vigtigeste faktor i den oplevelse som forestillingen i virkeligheden er, er selvfølgelig Tani Dibasey. Meget af forestillingen bevæger sig på et meta-plan men med udgangspunkt i Dibaseys liv. Der bliver til tider skabt et kraftfuldt rollebyt, hvor det føles, som om publikum oplever Dibaseys liv for ham. Det er en vanvittig ting at lykkes med og en særlig grund til, at jeg stadig sidder målløs tilbage. Men som Dibasey siger på sit dansk-engelsk-norske: Just forget about tonight, really.
Hvem: Aveny-T
Hvor: Frederiksberg
Hvornår: 1. – 11. marts 2023
Foto: PR Foto, Emil Rostrup