Anmeldelse: Next Level

I forestillingen Next Level, som er skabt af TEATER HVIS og gæstespiller på Bådteatret, følger publikum en umage trio i deres bestræbelser på at skabe en linedanceskole eller rettere et ”linedance community”, hvor de hver især kan kickstarte livet på ny. Det står dog hurtigt klart for publikum, at de tre kvinder ikke kun har meget forskellige personligheder, men også har hver sin drøm for linedance-projektet.

Tanken er, at hvis du har drømmene og gåpåmodet, så kan et forladt landsted på Nordvestsjælland forvandles til et samlingspunkt med åbne horisonter, bæredygtig livsstil og ikke mindst masser af linedance. Halvsøstrene Iben og Perle har sammen med iværksætteren Camilla alle ambitioner om, at skabe et fristed med dans og cowboyfællesskab, men gåpåmodet kan nemt svigte, når planerne én efter én går i vasken.

Next Level er en genkendelig historie om et trekløver, der skal finde takten sammen, men desværre endte det som en temmelig klodset dans. Forestillingen kom efter min opfattelse til at virke for rodet. Jeg savnede som publikum et større fokus i historiefortællingen. Historien om at danse sig ind i et fællesskab er god, men fortællingen druknede næsten i sidehistorier om boligspekulanter og fejlslåede start-up virksomheder. Det virkede for mig som om, der blev presset information ind i forestillingen, som ikke for alvor blev brugt i den store fortælling. Informationen og sidehistorierne blev givetvis præsenteret for at give de skarpt tegnede karakterer en større dybde, men for mig stjal det for meget fokus.

Camilla, Iben og Perle var som karakterer meget skarpt tegnet op. Camilla var en utålmodig iværksætter, der higede efter anerkendelse i skygge af sin succesfulde familie, Perle var en økonomisk trængt enlig mor, der havde kastet sig ud i kampen mod boligspekulanterne, og Iben var en usikker IT-supporter, der forsøgte at samle mod til at gribe livet. De forskellige personligheder blev vist på en kreativ og finurlig måde gennem dansesekvenser. Camilla dansede med overskud og selvsikkerhed, Perle med store, skødesløse armbevægelser, og Iben med tilbageholdenhed og museskridt. Sekvenserne med linedance og westernmusik var noget af det mest opløftende og morsomme i ‘Next Level’. Jeg havde som publikum lyst til at blive budt op til dans, men jeg forstod godt, at den trange teatersal i Bådteatret ikke tillod den store fællesdans.

Hvem: TEATER HVIS på Bådteatret
Hvornår: 2. – 17. marts 2023