Anmeldelse: Hva’ så nu?

“Velkommen til Cirkusbygningen i Kbh, (host) velkommen til Cirkusbygningen i Kbh, hvis I synes det er lidt varmt, så er det fordi, I aldrig har optrådt i GUATEMALA!!”. Geo er som komiker kendt for sine absurde og energiske humor, suveræne kropslige mimik og lange, vilde hår. Men efter et langt sygdomsforløb med operationer, kemobehandling og hårtab er spørgsmålet: “Hva‘ så nu?”.

Onsdag aften indtager Geo og Thomas Skov scenen på et fyldt Bremen Teater med deres nye comedyshow “Hva’ så nu?”, der herefter skal på turné rundt i landet. Showet er hudløst ærligt og viser, at man kan grine af alt, selv et forfærdeligt sygdomsforløb.

Thomas Skov agerer Geos bramfri psykolog, der på udiplomatisk vis forsøger at guide Geo gennem livets op- og nedture. Selv om Thomas Skov indledningsvis slår fast, at Geo “plejede at være sjov” og i hvert fald ikke længere kan bruge sin Guatemala-joke, er Geo heldigvis stadig grænsesøgende, gal og genial med en mimik og stemmeføring, der næsten kammer over til det uforståelige.

I showet skifter Geo mellem at komme til konsultationer hos psykolog-Thomas og holde kortere og mere klassiske stand-up optrædener. Psykolog-setuppet er umiddelbart en utrolig god idé og en elegant måde, hvorpå der åbnes op for samtaler om alvorlige emner, uden at vi som publikum griner af selve kræftforløbet eller skilsmissen, men derimod griner af, hvor ubehøvlet og selvcentreret psykologen kan være.

Desværre mister showet sit tempo og flow under de hyppige sceneskift, og det bliver i længden en anelse ensformigt og monotomt. Jeg blev revet ud af latterboblen under pausemusikken til de langsommelige sceneskift. Synd og skam, især for en komiker som Geo, hvis smittende energi plejer at holde publikum på kanten af sædet. Allersjovest var de øjeblikke, der virkede improviserede.

”Hva’ så nu?” tager udgangspunkt i Geos kommende bog af samme navn, og det er derfor naturligt, at showet centrerer sig omkring ham og hans liv. Uanset at ideen om psykologen er god, så er spørgsmålet, om showet ville have været mere tempofyldt og energisk, hvis det havde være et mere klassisk one-man show. Det er jeg tilbøjelig til at tro.

Efter showet kom Geo og Thomas ud på scenen og havde en kort snak med publikum, hvilket var en naturlig og sjov afslutning, som gjorde showet endnu mere vedkommende, rørende og tankevækkende.

Hvem: Geo og Thomas Skov
Hvor: Danmarksturné