Anmeldelse: Hvem er bange for Virginia Woolf?

En sand klassiker opsættes lige nu i Skuespilhuset; Edward Albees forestilling ’Hvem er bange for Virginia Woolf?’ så sin første danske opsætning på det Ny Teater i 1964 og er siden da blevet genopsat utallige gange i Danmark. Ikke alene er forestillingen ikonisk, dens præmis har også inspireret flere nye dramaer som eksempelvis den anmelderroste ’Toves Værelse’, der i øjeblikket genopsættes på Folketeatret. Nu betræder Martha og George endnu en gang den danske scene, og denne gang portrætteres ægteparret af henholdsvis Tammi Øst og Jens Jørn Spottag.

Martha og George får på Marthas opfordring besøg af et ungt par, spillet af Peter Christoffersen og Johanne Louise Schmidt, som inviteres ind i deres hjem til en nat med druk og manipulerende selskabslege, hvor ægteskabets modbydeligheder for alvor kommer til udtryk igennem naturalistisk skuespil.

Til trods for underliggende ubehageligheder fyldes ægteparrets stilrige hjem med humor, når de fire karakterer udveksler rap dialog. Humoren er blot Martha og Georges forsvarsmekanisme, fordi de i virkeligheden frygter stilheden, hvor de for alvor bliver ladt alene med deres tanker. Den smukke iscenesættelse understøtter fint forestillingens forudsætning med, at den spilles i realtid og omfatter de samme omgivelser stykket igennem, så det forekommer som én lang scene.

Ovenstående tilgang indebærer også udfordringer. Den største heraf er at bevare tempoet tilstrækkeligt højt –  især i sådan en lang forestilling som denne. Med den store mængde dialog er vi for det meste underholdt, men indimellem er barrieren mellem scene og publikum for stor. Pulsen daler, og forestillingen mister sit intense nærvær, hvor vi ellers resten af tiden ryster på hovedet i vantro over det ægteskabelige drama, der udspiller sig foran os.

Det er bekræftende og tragisk at se Tammi Østs Martha som sprudlende lillepige, der nedgraderer sin mand for ”blot” at være historieprofessor. Alligevel er det til sidst George der kærligt, men konsekvent vinder det endelig slag mellem de to.

’Hvem er bange for Virginia Woolf’ har et knaldstærkt forlæg, og som vant teatergænger vil du få massere af valuta for pengene.

Opsætningen er solid og klassisk, hvilket kun taler til dens fordel, da den til stadighed kan fastholde sine stærkeste forcer. Tålmodig konfliktoptrapning, afdæmpet karakterbygning og groteske magtkampe er alle elementer, som gør forestillingen til ren nydelse og samtidigt underbygger den endelige forløsning de fire karakterer imellem efter tre timers håbløshed, latter og fortvivlelse.

Hvornår: 12. april – 7. juni 2019