Anmeldelse: IF

Af Sofie Herdorf Krøyer

Hvis du stod med dit liv i hænderne og var i stand til at opbygge det helt fra bunden og kunne skræddersy det, så det passer dine idealer og ønsker, hvordan ville det så se ud? Ville du turde skille dig ud, eller ville du følge samfundets normer? Ville du påtage dig ansvar, eller ville du trives med, at andre træffer beslutninger på dine vegne? Hvordan håndterer du skæbnen, når den udfordrer dit liv og det samfund, du har været med til at forme? Er vi i stand til at kæmpe os fri? Har du mod på selv at lege skæbne? Og kan du svare på alle disse spørgsmål?

Rita Sebestyens ’IF’, der i øjeblikket spiller på Bådteatret i Nyhavn, tvinger svar frem på disse og flere spørgsmål endnu. Helt fra start træder du ind i det frie og kunstnerisk eksperimenterende rum som ét stort spørgsmålstegn. Publikums traditionelle rolle som tilskuere er opløst, og i stedet indgår disse nu som aktører i forestillingen, der roterer om det liv, vi mennesker bærer i vores hænder. Vi er med til at vælge hvilke karaktertræk og tilbøjeligheder, vi skal bære med os og som skal præge de valg, vi træffer i de godt og vel 90 minutter, forestillingen varer. Hvordan håndterer vi indre uoverensstemmelser såvel som forskellighed fra andre?

I dette rum må vi som publikum – eller rettere sagt deltagere – træffe beslutninger der ikke kun påvirker os selv men også vores medmennesker – spørgsmålet er, om vi så efterlader nogen? Som publikum er du frit stillet til at deltage så meget, som du ønsker; du kan altså både være observatør eller aktør. En finurlig analogi til den virkelige verden – men jeg vil anbefale at du så vidt muligt, bør tillade dig selv at deltage aktivt for at få mest muligt ud af oplevelsen.

Det hovedsageligt mørke rum er simpelt udsmykket med gådefulde installationer og oplyst på æstetisk og symbolsk vis. Håbet er klart og blændende hvidt, mens dråber af lysende rødt blod kontrasterende virkeliggør konsekvenserne af menneskers og naturens grusomheder. Performer, Minni Katina Mertens, leder os igennem “the game og existence” og justerer elegant sin optræden efter deltagernes svar.

Jeg kunne have ønsket en yderligere drejning i publikums retning – altså en mere konkret historie, der formes efter deltagernes svar, som forestillingen lægger op til. Tankevækkende er forestillingen, ualmindeligt tankevækkende endda, men det kunne have været spændende at lege med et udfald af lige præcis vores valg af univers og anvende alle informationer, vi har skabt om vores liv. Når det er sagt, vil jeg klart anbefale dette lille filosofiske helle som en god mulighed for at rykke rundt på de små grå. Jeg var underholdt! Spændende idé og flot udført både auditivt og visuelt.

Hvem: Ubåden – Bådteatret
Hvornår: 17. okt. – 21. okt. 2017