Anmeldelse: Katalog over kommende katastrofer


Af Kira Bach Pedersen

Lysstofrør og en trist beigemalet baggrund danner rammen for Teater Får302’s lille antologiforestilling. Vi kommer på besøg i frokostpausen Stubbekøbing Kommune, forbi byrådet i Næstved og overværer en medarbejdersamtale på Københavns Politigård. Hver scene er en form for slice of life, hvori fremmedhad, integrationsproblematik og krænkelsesparathed opstår. Nuancerne er mange i dette sammenkog af aktuelle politiske debatter. Indimellem scenerne synger en dreng fra Det Danske Drengekor om tillidsbrud, blodsudgydelser og manglende håb. Matilde Böchers komposition skaber et forfriskende musikalsk opbrud mellem de ordtunge scener.

Det nævnes gerne i anmeldelser, når teater er aktuelt, men her virker det sandere end nogensinde før, idet fokus sættes de seneste års politiske landskab. På folkemødet på Bornholm støder modsætninger sammen, når Generation Identitær og Black Lives Matter stormende deler ud af hver sit kontroversielle budskab. I Næstved møder et velmenende, men lidt naivt, byrådsmedlem problemer med forslaget om at flytte en moske til nye lokaler. Beskyldningerne om dobbeltmoralsk prædiken flyver og tabubelagte fy-ord kommer vi heller ikke udenom. Til sidst spår forestillingen med dystopiske proportioner, at skellet mellem ”os” og ”dem” kun vil vokse i fremtidens Danmark. På den led kan man godt mærke inspirationen fra Bertolt Brecht’s politiske tekster om 1930’ernes Tyskland.

Karakterarbejdet og teksten er ganske enkelt genialt. De karakterer vi støder på undervejs er alle karikaturer, man øjeblikkeligt genkender fra enten det private eller de offentlige skikkelser. Dialogen rammer plet med sin jordnære autenticitetUden en pause undervejs er forestillingens halvfems minutter til den lange side, og et par af seancerne kunne godt være barberet ned eller være skåret fra uden at det ville ændre det generellebudskab.

Forestillingens trumfkort er, at den ikke spilder tid på at gemme sig bag ligegyldige analogier. Det er simpelthen så fedt, når teater tør være direkte og pege fordomme til sit publikum uden omsvøb – om de så er enige eller ej. I sandhed en tankevækkende oplevelse. Det er stærkt teater, og bestemt et smut forbi Teater Får302 værd.

Hvem: Teater Får302
Hvor: København
Hvornår: 28. nov. 19. dec. 2020
Foto: Åsmund Sollihøgda