Anmeldelse: Kong Arthur

Af Ditte Amalie Greve Bichel

Det er altid en speciel oplevelse at se teater udenfor, ja nærmest magisk. Denne gang finder oplevelsen sted ved Moesgaard Museum, der i samarbejde med Det Kongelige Teater inviterer til ridderdramaet ’Kong Arthur’, som i 2016 kunne opleves i Ulvedalen.

Som jeg sidder forventningsfuld, og viklet ind i mit medbragte tæppe, indtager en række statister, klædt i gøglertøj, pladsen foran tribunen. Selvom det giver en hyggelig stemning af, at vi befinder os på et middelaldermarked, er deres underholdningsforsøg så halvhjertede, at det næsten er tåkrummende. Jeg når at frygte, at forestillingen vil fortsætte i samme spor, men bliver heldigvis positivt overrasket i løbet af aftenen.

I Det Kongelige Teaters version af ’Kong Arthur’ møder vi Arthur, da han er blevet konge, flere år efter at han har trukket sværdet Excalibur op af stenen. Mens Ridderne af Det Runde Bord er sendt ud for at finde den hellige gral, udfordres Arthur af sin heksesøster Morgana og hendes pukkelryggede søn Mordred. Det er nu op til Arthur at beskytte kongeriget mod sort magi og mørke kræfter.

Ligesom den tidligere succes ’Røde Orm’ er det det helt store maskineri, der er sat i gang. En gigantisk scenografi, levende heste, flere hundrede medvirkende og teatrets svar på special effects med plads til 3600 publikummer per aften. Det store fokus på de visuelle elementer gør desværre, at skuespillerne forsvinder lidt på scenen. Dog er Klaus T. Søndergaard meget overbevisende i rollen som Merlin. Gennem forestillingen er han det morsomme indslag, som flere gange vækker latter på tribunen.

2. akt er klart mere overlegent end 1. akt. Forestillingens potentiale bliver først indfriet idet tusmørket sænker sig over Moesgaards omkringliggende skove. Palle Steen Christensens scenografi og Ida Marie Ellekildes kostumer kommer til sin fulde ret i mørket, hvor de i sammenspil med lysdesignet skaber et overbevisende univers. Mit eneste ønske er, at statisterne var blevet instrueret bedre. Det virker som om de ikke ved, hvilket ben de skal stå på, hvilket påvirker den ellers veliscenesatte forestilling.

På trods af statisterne er ’Kong Arthur’ en glimrende familieforestilling, der kan underholde både store og små. Placeringen af publikum på en tribune bidrager til følelsen af, at vi er vidne til en vaskeægte ridderturnering. Personligt var jeg især vild med at sidde under åben himmel på Moesgaard og se, hvordan naturen var med til at skabe det middelalderlige univers.

Hvor: Moesgaard Museum
Hvornår: 22 maj – 29 juni 2019