Anmeldelse: KUNSTEN AT VÆRE OKAY

Af Ninette Marie Hemmingsen

På Nørrebro Teater kan man i disse dage opleve ny dansk dramatik. KUNSTEN AT VÆRE OKAY er skrevet af Nanna Cecilie Bang og Thomas Buttenschøn har leveret nye pophits til forestillingen.

Musikalsk er forestillingen virkelig forrygende. Det er nogle rigtig fine sange, der er kreeret til denne popkomedie, og når Lea Thiim Harder giver den gas med sin skønne sangstemme, står tiden stille. Lyddesigner Viktor Dahl befinder sig forrest på scenen, hvor han legende skifter fra det ene instrument til det andet, og det virker rigtig godt, fordi det er med til at skabe en fed symbiose imellem ham og skuespillerne, samtidig med at det binder historierne sammen.

De otte skuespillere leverer på skift triste, eftertænksomme og også til tider grænseoverskridende monologer, derfor er det også nogle kærkomne pauser man får som publikum, når der brydes ud i popsang, eller når der kommer et skud selvironi, der kan få salen til at grine.

Da lyset tændes, har jeg nydt både sjove og tåkrummende historier, oplevet god musik og været en tur igennem følelsesregistret. Forestillingen får mig også til at tænke på, at man hurtigt kan få malet fanden på væggen og skabt et problem for en selv, der ikke behøvede at være der. Men selvom det godt kan blive en dyster omgang på Nørrebro Teater, så er der mange relaterbare øjeblikke, og netop dét er med til at gøre forestillingen underholdende og almengyldig. Vi har jo nok alle sammen stået til en fest engang og tænk ’hvad laver jeg her’, følt os lidt forkerte, haft ondt i selvtilliden, grædt i det offentlige rum, eller været en tur i Netto og inderligt håbet, at vi ikke ville møde nogen vi kendte. Og selvom det godt kan tolkes som angstens navlepilleri, så er det faktisk lidt rart at blive mindet om, at man sjældent er den eneste der går og bakser med noget.

Den eventyrlige scenografi løfter stemningen fra det ellers lidt tunge emne. Det er en fornøjelse at kigge på de smukke papirstynde træer, og se hvordan årstiderne skifter og skuespillerne går fra badetøj, til regnjakker, til flyverdragter – for til sidst at ende i det håbefulde forår.

KUNSTEN AT VÆRE OKAY er en rigtig fin og hjertevarm forestilling! Den skaber både gråd og grin med sine til tider lidt for relaterbare anekdoter, og den skønne lydside vil efterlade dig med et smil på læben.

Hvem: Nørrebro Teater
Hvornår: 24. sep. – 29. okt. 2022