Anmeldelse: MADness

Madness på Teater Grob

Af Natasha Lund

I en verden fyldt med normer, ideologier og tabuer lever en gruppe mennesker et liv lidt ud over det sædvanlige. Nogle af dem mangler penge, mens andre lever med et håb om at formindske madspildet. Fælles for dem er, at de skralder.

Kvinden i stykket er en helt almindelig middelklasse kvinde, der har været igennem en skilsmisse og har en 16-årig søn. Hun gør alt for at opvarte sin søn, som ikke tager hensyn til moderens situation og bare forventer at få alt, hvad han peger på. I et desperat forsøg på at få mad på bordet går hun ned til den nærmeste butiksskraldespand og leder efter mad.

Hendes møde med den mørke ”underverden” bliver starten på en indre kamp mod fordomme og et spørgsmål om, hvad der er rigtigt og forkert.

Det viser sig dog hurtig, at ”underverdenen” ikke er så farlig, som kvinden tror. Hun møder nemlig en mand som ikke er bundet af normer, men som er åben, kærlig og forstående. Han lærer hende at skralde og introducerer hende til et kæmpe netværk af ligesindede mennesker. Men i takt med at hun bliver mere og mere begejstret bliver afstanden mellem mor og søn længere, og et opgør med modsatrettede ideologier bliver uundgåeligt.

MADness foregår på Teater Grob i en baggård på Nørrebrogade, og placeringen må siges at være ideel til denne ellers meget alvorlige forestilling. Placeret midt i byens travle centrum hvor mennesker går rundt med bæreposer fyldt med ideologier, som de aldrig får efterlevet, ligger et lille teater skubbet ind i en baggård. Væk fra byens kaos, og inde i en lille ”undergrundsverden”.

Stykkets to skuespillere Anne Voigt Christiansen og Olaf Højgaard tilføjer et humoristisk element, og du tvinges som publikummer, mens du skrælgriner, til at tænke over hvordan vi som samfund er skruet sammen, og hvor fastlåse vi er i vores tankegang. Jeg var underholdt, og gik bestemt fra teatret med en god følelse.

Hvem: Teater GROB
Hvor: København N
Hvornår: 21. jan. – 4. feb. 2017