Anmeldelse: Med mig selv i mine egne arme

Bevæbnet med en rød pølse i den ene hånd og iklædt psykedeliske leggins marcherer den frivillig barnløse kvinde gennem supermarkedet rablende om, at hun foretrækker skiftende sexpartnere, fest og stærke drinks snarere end blebørn og begrænsninger. ”Mit liv findes ikke med passagersæde” proklamerer hun i den timelange monolog af Christina Hagen.

Christian Friedländers supermarkeds-scenografi, komplet med opvaskemiddel, discount-sodavand og KIMs chips på hylderne, er fuldkommen gennemført og smuk at se på. Den store bagvæg prydes af babyer, rullepølse og en stor saftig burger, og supermarkedet bruges ikke blot som kulisse, men som en integreret del af forestillingen, hvor der både spises af rekvisitterne, danses i køledisken og leges med indkøbsvognene.

Med et bombardement af lyrik går det til tider stærkt, og vi får desværre ikke lov til at dvæle længe ved særligt morsomme udtryk som ”stavblend mig på det groveste” og ”pyntesyg kælling”, før vi hurtigt bringes videre i kvindens voldsomme svada om frivillig barnløshed. Derfor er det også befriende, at der indimellem bliver plads til stilhed, når skuespiller Ida Cæcilie Rasmussen snurrer langsomt rundt i en køledisk som en ensom ballerina i en spilledåse.

Selvom Christina Hagens monolog tager udgangspunkt i samfundets normer og forventninger til kvinden som moder, er det i stor grad den indre konflikt snarere end den eksterne, som her undersøges. Med elever fra Scenekunst på Københavns Akademi for Musik, Dans og Teater som back-up leverer Ida Cæcilie Rasmussen en imponerende fysisk præstation, der når langt forbi spotvarerne. På trods af hendes ihærdige forsøg på nærvær fremkommer monologen dog ensidig.

Som en ung kvinde, der endnu ikke har et særligt forudbestemt forhold til moderskab, føler jeg mig ekskluderet i den interne snak og maleriske billeder om kvalerne ved børn. Det er en skam, hvis det udelukkende er kvinder med børn eller frivillige barnløse, som forestillingen kommunikerer til, når der ellers er skrevet en vild og fandenivoldsk tekst. Dermed begrænser forestillingen sig selv. Hvis man derimod passer ind i målgruppen formoder jeg, at budskabet om, at essensen af det kvindelige liv ikke nødvendigvis er lig med børn, går rent ind.

Hvem: Revolver på Republique
Hvor: København Ø
Hvornår: 8. jan. – 2. feb. 2019