Anmeldelse: Ødipus Kitsch

Af Maria Thostrup Jakobsen

Ødipus Kitsch er kitschet, corny, overdrevet, selvsmagende og virkelig god underholdning. Forestillingen er første del af instruktør Emil Rostrups triologi som huskunstner i Aveny-T. Ødipus Kitsch er skabt på ganske kort tid i et samarbejde med Sarah Simone Jørgensen, der som eneste medvirkende bærer forestillingen med den største lethed. Ved forestillingens start blev publikum i uvant stil ført op på scenen i Aveny-T’s teatersal, hvor der var skabt en mere intim scene til Ødipus Kitsch. Det var en effektiv måde, at skabe en nyt teaterrum, hvor forestillingen kunne udfolde sig med sine store armbevægelser. Der blev brugt farvestrående scenografi, kiksede kostumer og insisterende popmusik til at skabe forestillingens kaosagtige og smittende energi.

Ødipus Kitsch blev af Sarah Simone Jørgensens karakter omtalt som fordummende teater, fordi uddrag fra myten om Ødipus kun var med i forestillingen, fordi det var sejt, sjovt og kitsch og ikke fordi, det var klogt. Forestillingen holdt dog fast i den grundlæggende fortælling fra tragedien Kong Ødipus, som i sig selv er en indviklet affære. Forestillingen var i samme stil et virvar af udtryk og indtryk. Som publikum blev jeg revet med fra øst til vest – fra det absurde og vilde til det realistiske og følelsesfulde. Jeg synes, at det var fedt at se teater, som ikke var pænt og omfavnende, men som til gengæld var gennemført og skørt. Jeg kunne som publikum godt mærke, at der havde været ”fri leg” under konceptudviklingen og prøverne til Ødipus Kitsch.

Ødipus Kitsch kaldte sig fordummende teater med et glimt i øjet. For selvfølgelig forsøgte teatret til slut at ophæve absurditeten til en mere almengyldig morale. Teater er jo ”ei blot til lyst”, som det står skrevet over gamle scene på Det Kongelige Teater. Publikum blev ved forestillingens slut mindet om, at vi ikke skal ”prikke øjnene ud”, som Ødipus gjorde det i den græske tragedie, men i stedet tage ansvar for samfundets udvikling og ikke stole blindt på alt og alle. Det er et meget rammende billede, men alligevel virkede det for mig som en anelse tung slutning på et ellers meget friskt og originalt teaterstykke. Sarah Simone Jørgensens karakter udtalte netop, at det er en banal morale, og på den måde var forestillingen rendyrket kitsch.

Hvem: Aveny-T
Hvornår: 5.- 28. januar 2023