Anmeldelse: Peter Pan

Af Ninette Marie Hemmingsen

Peter Pan er en fortælling, som jeg har elsket lige siden jeg var barn, og helt klart også den, som jeg har set som teaterstykke flest gange. Det er altså med høje forventninger og sommerfugle i maven, at jeg ankommer til Tivoli med min 11-årige niece.
Vi er spændte, hvor meget er mon anderledes end den kendte fortælling, hvilke overraskelser har Eventyrteatret til os denne gang? Da stykket går i gang, møder vi en nutidig og realistisk Wendy med både mobiltelefon og teenageattitude – hun skal ikke til fest, hun skal passe sine yngre brødre. Men inden jeg når at ærgre mig over den moderne vinkel, bliver vi heldigvis draget ind i det velkendte eventyr, da Peter Pan og klokkeblomst sniger sig ind på Wendys værelse.

Eventyrteatrets Peter Pan har virkelig meget at byde på! Kostumerne er som altid fortryllende, især feernes lysende skørter vækker opsigt, og sangene er medrivende og fremføres flot af de unge talenter. Min niece er helt forgabt i Peter Pan, som spilles af dygtige Samuel Traum, også selvom Peter i forestillingen her, er ret så selvfed. Iris Mealor Olsen spiller rollen som Klokkeblomst og det gør hun rigtig godt! Min personlige favorit må dog være Katharina Kapsh i rollen som Kaptajn Klo, en karakter som jeg faktisk ellers ikke har værdsat særlig meget. Men hold nu op en stærk præstation fra Katharina Kapsh, hendes Kaptajn Klo er både sjov, skræmmende og lumsk, og jeg er vild med det!

Endnu engang rammer Eventyrteatret plet med et simpelt, men godt budskab. Du skal ikke have travlt med at blive voksen. Dog er det ikke dét, som jeg bider mest mærke i, da jeg sidder i mørket. Forestillingen her er nemlig også en hyldest til mor. Wendy bliver nedslidt af at lege mor for de glemte børn, og Peter Pan føjter bare rundt som han vil. Fokus er altså på mor, og det er det faktisk hele vejen igennem. I en tid hvor mange har svært ved at få familielivet til at gå op, er det rørende at se, hvordan børnene rundt omkring i salen, enten kigger på eller lige giver deres mor en krammer, da der synges om, hvor dejligt det er at have en mor. Denne lille ekstra opmærksomhed er jeg sikker på, at alle mødrene i salen fortjener.

Eventyrteatret har skabt en musical både til børn og voksne med deres udgave af Peter Pan. Den er smuk, sjov og rørende, og jeg synes den har alt, hvad man kan forlange af en forestilling for hele familien. Det ville være en skam ikke at se den.

Hvem: Eventyrteatret
Hvornår: 6. – 22. okt. 2023