Anmeldelse: Jersey Boys

Af Maja Sofie Sørensen

Musicalen ‘Jersey Boys’ om Franki Valli and the four seasons har spillet mange år i London og på Broadway. Nu har den fået danmarkspremiere i Koncertsalen i Tivoli, og lad mig til en start slå fast, at Mikkel Hoé, Søren Torpegaard, Johannes Nymark og Jesper Paasch synger blændende som de fire Jersey Boys, hvis vej vi følger fra crooneri i rendestenen til pladekontrakt, storhed, breakup og genforening. De synger, så selv originalerne burde være stolte. Handlingen og forestillingen nærmer sig til gengæld det småkedelige.

Fra start skyder de fire Jersey Boys på skift publikum fulde af tætpakkede informationer om, hvad der foregik i Jersey i 1950’erne, hvem der deltog, hvad de drømte om, og hvad der siden hændte, mens vi piskes gennem den ene gode sang efter den anden, selvom vi dog aldrig rigtig får lov at høre mere end et vers og et omkvæd. Sange som ydermere er skåret over samme læst. Så er du ikke Franki Valli-fan, der har lyttet til kvartetens hits på forhånd, lyder det hele ret ens og lidt som meget af det samme. De koreografiske udtryk hjælper heller ikke med at differentiere sangene fra hinanden, idet de fire Jersey Boys ofte er udstyret med de samme synkrone trin og jakkesæt i hver sang. En banegård og et virvar af nye indtryk som ligner noget, vi lige har set.

De fire Jersey Boys spiller og synge overbevisende. Mikkel Hoé portrætterer Franki Valli med den smukkeste stemme i falset, og til syvende og sidst får han sårbarheden frem i karakteren, så vi som publikum får et glimt af et rørende øjeblik. Søren Torpegaard spiller overbevisende hitmageren Bob Gaudio, som var leveringsdygtig i sange som Big Girls Don’t Cry, Beggin’, Walk Like A Man og Oh What A Night. Jesper Paasch synger den skønne bas-stemme i de smukke harmonier som den underspillede Nicki Massi, og det klædte konstellationen, hvor han stod i fin kontrast til Tommy DeVito, spillet af Johannes Nymark.

Benjamin La Cour kommer vidt omkring – nu også i Jersey. Han har skabt en showscenografi som fører fra den ene lokalitet til den anden, hvor vi sjældent er det samme sted to gange. Vi er i Jerseys gader, på natklub, i pladestudie, i Ed Sullivan Show, i arresten og på landevejen blandt mange steder.

Alle på holdet gør deres bedste, men det ændrer ikke på, at Jersey Boys aldrig bliver en musicalfest af de helt store. Materialet er simpelthen lidt for tyndt. Det er selvfølgelig en banebrydende historie om, hvordan fire gadedrenge strøg til tops. Men fortællingen er lavet, så vi desværre drøner lidt igennem det hele, så det aldrig rigtig bliver identificerbart. Noget der tilgengæld løfter stemningen i salen er, når nogle af de helt store hits kommer på banen, som blandt andet med Hoés glimrende fremførsel af Can’t take my eyes off you.

Hvem: Lion Musicals
Hvor: København V + turné
Hvornår: Tivoli fra 4. – 21. okt. herefter turné frem til 17. dec. 2023