Anmeldelse: Peter Pan

Folketeatrets opsætning af Peter Pan er ikke en traditionel udgave af den klassiske fortælling om drengen, der aldrig ville være voksen. Denne forestilling er langt fra det, du kender fra Disneys version.

Den her udgave er en herlig og alvorlig fornyelse af den historie, vi kender. Den er langt mere kritisk. Hvorfor vil Peter ikke være voksen? Og hvorfor er Kaptajn Klo så ond? Forestillingen stiller spørgsmål, og den giver os svar. Den er tilført nye påfund, en vanvittig scenografi og lækker dramatisk musik.

Instruktør Moqi Simon Trolin giver sit bud på en modernisering og nyfortolkning af historien. I denne version er al spændingen og alle problematikkerne forstærket. Liv og død, svigt og sorg er store gennemgående temaer. Derved kommer vi tættere på karaktererne og de bliver mere menneskelige og nærværende. Vi forstår dem bedre, og selv Kaptajn Klos ondskab får vi en forståelse for.

Fra start er jeg tryllebundet af den magiske og vilde scenografi, den unge scenograf Julian Toldam Juhlin står bag. Især den eventyrlige skov, der lyser op med en masse bitte små lys, der glimter så let, er genial. Den er en helt perfekt ramme for forestillingen og bidrager enormt til det magiske univers. Legen med lyssætningen er fantastisk velfungerende og i velbalanceret samspil med scenografien. Begge dele højner hinanden og får det hele til at gå op i en højere enhed. Lyset bruges også i landskaber, skelletter og sågar Klos skib i form af lysende lysstofrør i forskellige farver. Udtrykket er legende og naivt. Jeg drages fuldstændig ind i det fortryllende og drømmende univers.

Hele castet er elskelige og passer hver især perfekt til deres roller. Michael Slebsager i skikkelse af Peter Pan fører os til barndommens glæde og magiske naivitet og overbeviser os af og til om, at Evighedslandet er det eneste rigtige sted at være. Den nysgerrige Wendy spilles af Mille Gori med en vidunderlig sans for timing og dejlig finurlighed. Christel Klan Stjernebjerg er den fortryllende Klokkeblomst med det svingende humør, der med hendes smukke akrobatiske bevægelser i luften i sandhed bliver den lille sprælske flyvende fe. Lars Bom oplever vi med overlegenhed i latex, læder og meget høje plateausko som den onde og indebrændte Kaptajn Klo. Som endda er blevet udstyret med en helt ny klo med en evne til at rive hoveder af uskyldige små bamser.

Hele forestillingen emmer af naivitet, leg og eventyr med et strejf af melankoli. En lunefuld sorg vi alle kan følge og en helt igennem forblændende scenografi. Det er eventyret om Peter Pan i en syret powerudgave med flamingoer og bamser bøjet i neon. Det er en fortolkning, der går et spadestik dybere og henvender sig til alle – også de voksne. Det er en forestilling, du skal se, og den vil uden tvivl få dig til at tænke. Tag med og afsted til Evighedslandet bare et par timer før det er for sent – det bliver du aldrig for gammel til.

Hvem: Folketeatret
Hvornår: 12. oktober – 3. december 2017 samt turné rundt i landet fra 2. februar -11. april 2018