Anmeldelse: Romeo og Julie

Det har både stormet og regnet det meste af dagen, så publikum er mødt forberedte op med tæpper, regnslag og rosé. Scenen er klemt ind mellem Odense Teater, grønne træer og Kongens Have. Scenen er sat. Publikum er klar til at tage til Verona. Tilbage til en efterkrigstid, til en anden verden, hvor man lever på vers, fremfører sonetter og hvor kærlighed er alt eller intet.

‘Romeo og Julie’ er den store tragedie om kærlighed, og ikke mindst giftige familiestridigheder mellem Montague og Capulet. Historien som alle kender, og enten elsker eller er lidt træt af. Uanset hvad så er det en god historie, også selvom den er så frygtelig sørgelig. Det er historien om den forbudte tinderdate, der eskalere på flere niveauer. De mødes, de kysser, de forelsker sig, de bliver gift, de adskilles, de dør. De bliver adskilt af had og dør på grund af en misforståelse.

Det bliver måske en anelse for enkelt og banalt engang imellem, i denne mafiainspireret version af ‘Romeo og Julie’. Det fungerer godt med de blodrøde og grønne jakkesæt, og Julie i den cremehvide blondekjole, men de helt store følelser og dramaet forsvinder nogle gange lidt i farten, og det er ærgerligt.

Martin Lyngbos iscenesættelse af ‘Romeo og Julie’ byder også på mange smukke monologer og dialoger, som der selvfølgelig også skal være plads til i en Shakespeare-forestillingen. Vi kender historien, så der er ikke de store overraskelser, udover de ænder, der synes de skal flyve henover scenen, når Romeo erklærer sin kærlighed til Julie. Det bliver meget pænt det hele og jeg kan godt savne noget af det dystre ved fortællingen. Den levende musik på scenen bliver spillet af skuespillerne selv, og det er til gengæld lidt fortryllende, når mandolinen spiller, solen skinner og støvregnen drysser ned på scenen. Det gør forestillingen nærværende og så er stemmerne på scenen både store og smukke. Sangene og musikken er så afgjort med til at gøre teateroplevelsen særlig.

Scenografi er enkel og gør fint brug af sin grønne omgivelser. Der er ikke særlig mange rekvisitter, men det er heller ikke noget man savner, med så mange dygtige skuespillere, der bogstaveligtalt kommer helt udover scenekanten. Scenen bliver lige pludselig lidt større, når der både sker noget oppe på den, ved siden af, foran og bagved. Der er stående bifald, da forestillingen er omme og det var ikke kun fordi, at det var holdt op med at regne. Den store kærlighedstragedie om ‘Romeo og Julie’ er dejlig som udendørsteater, og en rar måde at tilbringe en sommeraften på, selvom det ikke ender lykkeligt.

Hvem: Odense Teater
Hvor: Odense
Hvornår: 21. maj – 15. juni 2022