Af Maria Thostrup Jakobsen
LED-lys og smukke neonfarver. Det er det billede, som jeg har taget med mig fra forestillingen: ‘I krydset får de ny sofa’, som åbnede teaterfestivalen CHP STAGE. Jeg kan se forestillingens imponerende og stilfulde scenografi for mit indre blik, men detaljerne i teksten og historien, som teatret fortalte, fremstår mere tågede. Det er en skam, for forestillingen er baseret på forfatter Helle Helles roman ‘de’. Romanen fortæller en vedkommende historie om en kvinde, der ser tilbage på sit unge teenageliv, hvor morens sygdomsforløb er en konstant skygge.
‘I krydset får de ny sofa’ er en monolog og fremføres af Roselinde Mynster. Jeg havde set frem til at opleve Helle Helles tekst som teater, men desværre druknede den følsomme historie i LED-lyshavet. Jeg havde som publikum svært ved at leve mig ind i historien, fordi scenografien dominerede over historiefortællingen. Lysdesignet, som var fancy og overdådigt, stod i skarp kontrast til Helle Helles minimalistiske univers. Det er umiddelbart en interessant kontrast, men det fungerede mindre godt, at Helle Helles sprog og Roselinde Mynsters skuespil ikke fik lov til at træde i forgrunden. Roselinde Mynster har en stor oprigtighed som skuespiller. Hun fortalte med overbevisning den sjove såvel som sorgfulde fortælling.
For mig mistede fortællingen sin autenticitet, fordi skuespillet virkede enormt kontrolleret. Jeg oplevede det som en spændetrøje, at Roselinde Mynsters karakter hele tiden skulle stå det rigtige sted for at passe med det forprogrammerede lysdesign. Det kom til at virke fladt, passivt og en anelse langtrukkent, at hovedkarakteren gik fra sted til sted på scenen. Helle Helles fortælling er bevidst stillestående, men følelsen af spontanitet og bevægelse er med til at gribe min interesse som publikum. Jeg kunne godt have tænkt mig en mere løssluppen energi i skuespillet, som ikke var hæmmet af stram koreografi. Jeg var gladest for de øjeblikke, hvor Roselinde Mynster kunne spille en dialog mellem to karakterer, fordi det skabte en tiltrængt afveksling.
Hotel Pro Forma, som har skabt forestillingen, er kendt for forestillinger med stærke scenografiske effekter. Jeg er glad for at have oplevet de smukke billeder, LED-lyset skabte i teaterrummet, men jeg følte mig desværre distanceret fra den vigtige historie.
Hvem: Aveny-T i samarbejde med Hotel Pro Forma
Hvor: Frederiksberg
Hvornår: 3. – 11. juni 2022
Foto: Catrine Zorn